onsdag 19 augusti 2015

Näktergalen

Jag hade kommit hem från jobbet och hade ytterdörren på vid gavel pga varmt. Satt i godan ro och åt lite mellanmål när en näktergal plötsligt flög in i vardagsrummet. Väl inne blev hen väldigt stressad och började bajsa överallt. Hen försökte flyga ut genom ett av våra höga fönster strax under taknocken, men det gick inte. Hen verkade mycket förbryllad och stressad över att det inte gick att pressa sig ut genom en stängd glasruta.
Jag började helt puckat att ropa och locka på hen att komma mot dörren, men kom ju strax på att man inte direkt kan locka på en vild fågel som på en hund. Så jag drog fram en stol och klättrade upp mot den höga fönsterkarmen där hen satt. Till min stora förvåning så lät hen mig plocka upp hen i handen utan protester alls. Jag bar hen mot dörren och tänkte "shit, det är något fel på hen, så här beter sig ju inte vilda fåglar normalt". Men så fort jag kommit utanför huset och sträckte upp händerna, så flög hen iväg rakt upp mot himlen!

Inga kommentarer: