Efter
omläsning av Moralens Metafysik så slår det mig att rätt mycket i den
handlar om moraliska plikter som man har mot SIG SJÄLV. Utanför
dygdetiken är det väl inte många moralfilosofer som skriver så mycket om
hur man ska bete sig mot sig själv, men tycker ändå det är ganska
rimligt att det får ta plats i en moralteori. Många såna där
själv-plikter framstår ju också som ganska vettiga idag. Men sen finns
det också en bit som är... mindre vettig, kan vi väl säga.
Exempel på plikter vi har mot oss själva enligt Kant:
1. Att inte supa och knarka - för då förstör man sitt intellekt (vi får dock inget specifikt svar på var gränsen går mellan lite vanligt socialt drickande och supande, för det är tydligt att man inte måste vara helnykterist).
2. Att inte ägna sig åt "frosseri", men det är helt tydligt att Kant med detta inte menar ohälosamt ätande i allmänhet, utan någon sorts väldigt extrem hetsätning (hej Kant, har du några personliga problem här som du vill berätta om?) som han säger är mer självdestruktiv än supande. Okej, låter som en bra grej att avstå från.
3. Att inte vara SNÅL mot sig själv, vilket man är om man förvägrar sig själv allt som är roligt enligt någon sorts idé om att man en vacker dag i framtiden ska dra nytta av alla sina uppoffringar.
4. Att odla en realistisk självuppfattning; inse att man varken är bättre eller sämre än folk är mest. Både att vältra sig i vilken dålig människa man är och att gå runt med ett uppblåst ego är att göra fel mot sig själv (det sistnämnda kan väl också leda till att man gör fel mot andra, förstås, och är då fel av den anledningen OCKSÅ).
5. Att hålla på sin självrespekt, vilket bland annat yttrar sig i att man sköter sig själv om man klarar av att ta hand om sig själv, snarare än att gå och tigga av andra av ren lathet (utifrån vad Kant skriver i övrigt så verkar det helt klart att det här "tiggeriet" inte handlar om faktiska gatu-tiggare, utan mer kanske en lat medlem i en familj som förväntar sig att övriga familjen hela tiden ska "låna ut" pengar som inte betalas tillbaka, ställa upp på olika sätt m m).
6. OM man faktiskt behöver hjälp och också får det, ta emot den utan att skämmas och bli sur (han påpekar att folk ibland kan störa sig på en hjälpare utifrån någon sorts mindervärdeskomplex gentemot den person som är i position att hjälpa).
7. Gör inte skandal, genom att bete dig på ett sätt som inte är respektabelt. Men kom ihåg att många människor förväxlar "det respektabla" med "det vanliga" och tycker att det som egentligen inte är fel men helt enkelt ovanligt innebär skandal. Det gör det inte.
ALLT DETTA FRAMSTÅR JU SOM GANSKA VETTIGA RÅD, än i dagens samhälle. MEN. Sen har vi också Kants BISARRA resonemang kring onani, som är som följer:
8. Alltså, ALLA tycker ju att det är otroligt skamligt att onanera, så något fel MÅSTE det väl vara? Men det är VERKLIGEN inte lätt att hitta några RATIONELLA ARGUMENT för vart felet ligger... Men... Det är väl ändå så... att det är någon sorts sexuellt utnyttjande det handlar om? Av en SJÄLV? JA, så är det, alltså är det också fel mot en själv.
Jag känner mig inte övertygad.
Exempel på plikter vi har mot oss själva enligt Kant:
1. Att inte supa och knarka - för då förstör man sitt intellekt (vi får dock inget specifikt svar på var gränsen går mellan lite vanligt socialt drickande och supande, för det är tydligt att man inte måste vara helnykterist).
2. Att inte ägna sig åt "frosseri", men det är helt tydligt att Kant med detta inte menar ohälosamt ätande i allmänhet, utan någon sorts väldigt extrem hetsätning (hej Kant, har du några personliga problem här som du vill berätta om?) som han säger är mer självdestruktiv än supande. Okej, låter som en bra grej att avstå från.
3. Att inte vara SNÅL mot sig själv, vilket man är om man förvägrar sig själv allt som är roligt enligt någon sorts idé om att man en vacker dag i framtiden ska dra nytta av alla sina uppoffringar.
4. Att odla en realistisk självuppfattning; inse att man varken är bättre eller sämre än folk är mest. Både att vältra sig i vilken dålig människa man är och att gå runt med ett uppblåst ego är att göra fel mot sig själv (det sistnämnda kan väl också leda till att man gör fel mot andra, förstås, och är då fel av den anledningen OCKSÅ).
5. Att hålla på sin självrespekt, vilket bland annat yttrar sig i att man sköter sig själv om man klarar av att ta hand om sig själv, snarare än att gå och tigga av andra av ren lathet (utifrån vad Kant skriver i övrigt så verkar det helt klart att det här "tiggeriet" inte handlar om faktiska gatu-tiggare, utan mer kanske en lat medlem i en familj som förväntar sig att övriga familjen hela tiden ska "låna ut" pengar som inte betalas tillbaka, ställa upp på olika sätt m m).
6. OM man faktiskt behöver hjälp och också får det, ta emot den utan att skämmas och bli sur (han påpekar att folk ibland kan störa sig på en hjälpare utifrån någon sorts mindervärdeskomplex gentemot den person som är i position att hjälpa).
7. Gör inte skandal, genom att bete dig på ett sätt som inte är respektabelt. Men kom ihåg att många människor förväxlar "det respektabla" med "det vanliga" och tycker att det som egentligen inte är fel men helt enkelt ovanligt innebär skandal. Det gör det inte.
ALLT DETTA FRAMSTÅR JU SOM GANSKA VETTIGA RÅD, än i dagens samhälle. MEN. Sen har vi också Kants BISARRA resonemang kring onani, som är som följer:
8. Alltså, ALLA tycker ju att det är otroligt skamligt att onanera, så något fel MÅSTE det väl vara? Men det är VERKLIGEN inte lätt att hitta några RATIONELLA ARGUMENT för vart felet ligger... Men... Det är väl ändå så... att det är någon sorts sexuellt utnyttjande det handlar om? Av en SJÄLV? JA, så är det, alltså är det också fel mot en själv.
Jag känner mig inte övertygad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar