fredag 24 februari 2012

Bus och Bäs på BhK

Först en kommentar angående förra inlägget: Jag har nu skrivit direkt till några gymnasieskolor i området och erbjudit mina tjänster. Får se om jag får napp.

Jag var med Bus och Bäs (=Bisse och Mary) på Bhk idag. För Bisses del var det första gången på jättelänge. Det är ju inte så kul för honom att vänta i bilen när det är riktigt kallt, men idag var det över fem plusgrader i skuggan så jag tänkte att det var lugnt om jag bara satte på honom ett ordentligt täcke. Jag trodde han skulle tycka det var superkul att vara tillbaks på BhK, men även om han tyckte det var roligt att köra lite agility igen så dämpades hans entusiasm rejält av att det var så plaskvått på planerna.

Mary däremot var hur glad som helst (som alltid). Vi körde fotgående, hinderhopp, inkallning, apportering med en nyinköpt jättestor apport som hon tar väldigt fint på mitten, framförgående, stegen och lite på agilitybanan. På stegen var jag noga med att inte locka nånting utan låta henne ta alla initiativ till klättrande, och sen belöna. Vid ett tillfälle lyckades hon med konststycket att ramla ner mellan pinnarna högst upp, men hon bara drog upp på stegen igen och sen klarade hon det. På agilitybanan körde jag först med godis för jag tänker att det är bra under inlärning, men Mary bara sprang och krafsade på väskan och visade att hon ville ha leksak istället. Så det blev piasava-kvasten (Mary måste vara den enda hund i världen som har en sopkvast som favoritleksak). Sen fick hon köra lite slalom och så kasta piasavan, gungbräda och så piasavan osv.

Mina fötter blev plaskvåta och iskalla. Nu ska jag värma dom framför brasan.

1 kommentar:

Madde sa...

haha du han visst komentera innan jag han lägga till texten, mailade upp bilderna till bloggen från ajfånen och sedan kletade jag dit texten =)

Alla sätt att belöna vovven är bra sätt, även om det inebär leka med sopkvast!
Svinto älskade att gräva i snöhögar så vinterträning var bäst för honom!
bara säga snöhög så gick han upp i atomer av belöningen!