tisdag 18 november 2014

Sheila Black, den buffliga minoritetspolisen

Jag och maken kollar nu på andra säsongen av Ashes to Ashes. Jag tycker det är en väldigt bra serie överlag, men kan störa mig på Gene-Hunt-rollen. Det är ju en typ av karaktär som man sett rätt ofta i TV-serier och andra media; en polis eller annan snubbe som är sexist, rasist m m och i största allmänhet proppfull med fördomar, som är på dåligt humör hela tiden och hoppar på folk och är bufflig och jävlig, men övriga karaktärer har värsta överseendet hela tiden och det är meningen att även vi i publiken ska tycka att han är lite härlig liksom med sitt arga gruffa sätt och sina fördomar. Och han får ju resultat! I sitt polisarbete eller något annat han håller på med, om han nu inte skulle vara polis.

Så jag började fundera på hur det skulle se ut om man hade en karaktär som var sådär konstant arg och bufflig och jävlig, men så att säga i omvänd riktning. Och så slängde jag ihop denna lilla serie på snabb inspiration.


















Inga kommentarer: