fredag 27 maj 2011

Lydnadsträning med "svarta blocket"

Logan tycker överlag det är riktigt roligt att köra lite lydnadsmoment när det är långa pass, och favoritsyrran Mary är med. Får ta hela "svarta blocket" oftare när jag ska träna lydnad.
Mary har övat på följande: Tassmarkera en tidning (vete sjutton vart jag gjort av musmattan som jag använde innan), och göra framförgående mot tidningen. Tror hon börjar fatta galoppen här. Ska så småningom utvecklas till ett riktigt framförgående.
Apportering. Funkar bra att vänta på kommando när jag bara kastar apporten ett par meter. Hon är rätt duktig på att komma tillbaks med den, även om det sket sej en gång och hon sprang iväg och ville ha den själv. Hon gör en ganska bra ingång, även om hon ännu inte lärt sej att sätta sej ner och lämna av den. Jag gör fortfarande så att jag först drar lite i apporten innan jag kommenderar "tack", eftersom jag ville träna bort hennes tendens att bara släppa den på marken.
Fotgående med belöning i form av godisskål på marken. Nu har hon fattat grejen med extern belöning. Hon tycker iofs fortfarande det är ganska svårt att koncentrera sej på detta, blir bara att man går några meter, eventuellt med nån sväng också.
Ligg. Ett par gånger gick hon upp utan kommando, då säger jag typ "ojojojoj nu blev det fel nu gör vi om" och lägger henne igen. Försöker iaf hålla 80 %-regeln här, att det ska bli rätt minst 80 % av gångerna. Tror hon var lite för uppspelt, så jag la henne några gånger bara fem-tio sekunder, och sen kunde hon så småningom ligga hela trettio sekunder.
Logan kör helt enkelt samma sak som Mary. Han kan ju redan alla moment, där kör vi bara lite för att det är kul. Och så "Logan-anpassas" vissa moment, t ex skälla på tidningen istället för tassmarkering.
Ja det var dagens träning det!

Inga kommentarer: