torsdag 24 februari 2011

Galen "kamphund"

Idag har jag varit ute en kort sväng med småkillarna (=Bisse och Pietro) och en lite längre sväng med svarta blocket (=Logan och Mary) innan jag åkte till jobbet. Bisse och Pietro ville snart in igen, och Pietro fick värsta köldkrampen i en tass (fast han har skor på sej, men han har ju så otroligt köldkänsliga tassar). Då hade ändå temperaturen stigit från 20 minus till typ 8 eller nåt sånt. Men det är klart, det tar ju längre tid för marken att värmas upp än luften. Marken var väl fortfarande extremt kall för deras tassar.

Logan och Mary tål ju lite mer, och kunde gå en längre promenad. Men Mary var verkligen helt wacko när vi skulle gå ut. Jag började göra mej i ordning, men skulle ta in ved innan hundpromenaden. Mary stod och laddade för att gå ut. Jag tänkte att bäst att ta ut henne på tomten för att kissa innan jag bär in veden, annars kanske det blir en olycka så upphetsad som hon är (Mary är fortfarande inte helt rumsren... alla säger att småhundar är svårare att få rumsrena, jo tjena, Mary tar längre tid på sej än vad nån av dvärghundarna har gjort!). Då jag bara tänkte mej en kort kiss, inte värsta bus-sessionen, satte jag på henne koppel och sele och tog ut henne på tomten.
Mary bet tag i kopplet och började kampa. Runt runt i cirkel runt mej. Jag bara stod där och var skittråkig, tänkte att förr eller senare tröttnar hon väl och sätter sej och kissar. Mary kampade på. Runt runt. I typ fem minuter. Till slut gav jag upp och släpade in henne igen, hängandes i kopplet.
Bisse när han var yngre och Pietro än idag kan verkligen få ryck och kampa loss. Men dom tröttnar ju iaf om man själv inte skulle engagera sej på nåt vis, utan bara stå och vara tråkig. Mary kan slita och dra som en dåre i kopplet i minut efter minut fast hon inte får minsta lilla feedback. En av många punkter där den tokiga schäferhatten skiljer sej från dvärghundarna...

Hon var iaf väldigt duktig när vi mötte hundar på promenaden. Till slut kanske hon börjar lära sej att vara normal vid hundmöten. :-D

Inga kommentarer: