torsdag 18 augusti 2011

Med Bus och Bäs på BhK

Idag var jag på BhK med Bus och Bäs (=Bisse och Mary). Jag  börjar inse att planen med appell redan i höst nog var lite orealistisk. Det är ju liksom inte bara specialen, utan ett lydnadsprogram man ska köra också... Och vi har rätt långt kvar dit. Framförgående kan hon inte alls än. Eller ja, jag kan skicka fram henne till antingen en target-platta eller nån grej (träd, bänk, vad som helst) som jag redan pekat ut, men det är helt beroende av nån sorts target än så länge. Stanna på kommando kan hon inte heller, om jag säger nånting åt henne när hon är på väg framåt så springer hon tillbaks till mej. Vi har kommit så långt att hon kan stanna och fortsätta titta framåt om jag stoppar henne med kopplet under framförgående mot nån target, men jag har inget kommando på det än. Apportering brukar funka bra på tomten numera, men idag när vi var på BhK så blev det lite för svårt (det svåra med apporteringen är ju att hon gärna vill tok-attackera apporten).
Mary var dock väldigt duktig efter sina förutsättningar. Vi körde bl a mycket fotgående nära två andra hundar som tränade ruta och inkallning och sånt, och så fick hon stenhård kamp när hon var duktig och fokuserade på mej. Tidigare när jag tränat henne att klara störningen som andra tränande hundar utgör har jag hållit i kopplet, men då är det lätt hänt att man använder just kopplet väldigt mycket. Nu hade jag kopplet släpandes i gräset. Jag ville inte ta av kopplet helt, eftersom jag ville ha möjligheten att trampa på det om hon fick för sej att springa iväg mot dom andra hundarna - behövde utnyttja detta exakt en gång, men i övrigt var hon så duktig så och kollade på mej, och så fick hon kampa. Vi körde också ett par platsliggningar nära dom andra hundarna.
Med Bisse körde jag lite allt möjligt - fot med externbelöning, inkallning, apportering och lattja runt bland agilityhindren. Han tycker ju det är så kul på BhK! Tror alltid jag ska ha med honom i fortsättningen när jag tar med Mary dit. Det är ju bra också för att det blir små pausar i Marys träning (lätt hänt att man håller på och tragglar och tragglar med hunden alldeles för länge annars).

Inga kommentarer: