onsdag 10 mars 2010

På väg till jobbet: En bortsprungen hund

Jag skulle till jobbet (kvällsundervisning) och Alexander skulle shoppa lite grejer i stan. Vi satte oss i bilen för att åka till tågstationen. Så fort vi kom ut på landsvägen så såg vi fyra bilar som stannat... dom kollade på en hund som tassade runt med ett avslitet koppel hängandes runt halsen. Flera hade försökt locka på den, men den var blyg och sprang undan. Alla var oroliga för att den skulle bli överkörd.
Jag kände igen hunden - den bor inte så långt ifrån oss. Jag försökte närma mej den, men då sprang den iväg. Som tur var i riktning mot sitt hem. Jag följde efter lite på avstånd, och hunden hade då satt sej på sin veranda. Jag knackade på, men ingen hemma. Försökte locka lite på hunden med en frolic, men den skällde och hoppade undan. Reserverad liten sak!
Jag och Alexander tänkte att det var bäst att inte hänga kvar där... vi ville inte riskera att hunden kände sej så störd av oss att den sprang iväg igen. Den verkade slå sej till ro ganska bra i solen på verandan... var väl trött. Vi fixade iaf fram ägarens mobilnummer via Eniro och förklarade läget. Hon sa att hon var på väg hem, och skulle ringa sin man också. Förmodligen var hon väl ute i skogen nånstans, och hunden hade farit iväg när kopplet gick av.
Till slut åkte vi iaf. Hoppas matte fick tag i sin hund när hon kom hem. Känns lite dumt att inte stanna tills hon kom, men som sagt, hunden verkade ju mest bli orolig av vår närvaro... Det sista vi såg, när vi åter passerade hunden på väg till jobbet, var iaf att den verkade ha slagit sej till ro på sin veranda i solen.
Jag får väl återkomma om detta.

Inga kommentarer: