måndag 27 september 2010

I en värld full av arslen...

...kan man ibland få oförtjänt cred bara för att man är lite normaltrevlig. Minns i vintras när det var värsta snöstormen, och jag backade på en stor sten (dold i snön) som kilade sej fast under bilen som en domkraft, och jag och Luss (som var med mej) fick ringa efter bärgningsbil. Jag fick 300 spänn rabatt på bärgningen bara för att jag och Luss hade varit snälla mot den stackars bärgningsmannen... Alla andra bilister bara skrek och bråkade med honom för att dom hade fått stå och vänta i snöstormen, tydligen helt oförmögna att fatta att en bärgningsbil inte kan hinna bärga hur många människor som helst på hur kort tid som helst när det är snöstorm och bilar kör av vägen till höger och vänster.

Det ska vara sotning och brandskydds-inspektion av vårat hus. Jag och Alexander tänkte att vi skulle köpa en takstege, vilket reglerna kräver att man har, och slänga upp på taket i helgen. Alltför sent insåg vi att en sån stege måste monteras, och att det är en lite klurig process som två tummen-mitt-i-handen-klantskallar som jag och maken förmodligen är helt oförmögna att utföra på nöjaktigt sett. Så nu har vi kontakt med en takläggare som ska komma och fixa biffen, men det hinns inte med innan den schemalagda sotningen och brandskydds-kontrollen.
Jag ringde upp sotarföretaget och tyckte det var skitpinsamt att förklara läget, att sotning och kontroll måste skjutas upp... men tjejen jag pratade med var hur snäll som helst. Hon tyckte jag och Alexander skulle ha cred bara för att vi öht tog tag i saken. Reglerna gällande stegar har blivit strängare på sista tiden, och tydligen så finns det massor av folk som bara "JAG VILL INTE HA STEGE PÅ TAKET! DUMMA SOTARE! NI KAN VÄL KLÄTTRA UTAN STEGE? JAG VILL INTE!".
I en värld full av arslen är... tja... den helt normala människan kung.

3 kommentarer:

Frogprincess sa...

Ja, många gånger så är människor så upptagna att de tror att det bara är de som behöver hjälp. Behöver de då vänta två minuter längre än de trodde så bryter h-vetet loss...
Ingen ide att stressa hjälpen kommer så småningom :-)
hoppas att det blir bra med stege och brandinspektion.

carlotte sa...

ja folk kan inte tänka längre..

Anonym sa...

Folk är allt märkliga ibland. Bra att vi normaltrevliga människor finns, som faktiskt kan be om ursäkt, tacka för hjälpen och annat som känns fullständigt normalt att göra.. :)