torsdag 3 mars 2011

KUNDE ha gått illa!

Jag fick mej ett litet skrämskott idag. Jag gick ut en sväng med Mary och Logan för att träna lite lydnadstricks samt göra ett minispår åt Mary. Mary fick frispåra som vanligt och tog pinnarna, nu verkar det sitta jättebra det där med att plocka pinnar. :-D Vid sista pinnen började dock Logan (som var bunden och för tillfället utom synhåll för oss) att skälla. Mary rusade iväg för att kolla, rusade tillbaka, tog pinnen, släppte den, rusade igen till den skällande Logan med mej efter. Det visade sej att en kvinna med en RR-valp gick förbi. Denna RR-valp är extremt nyfiken på Mary och vice versa. Mary satte av mot valpen, jag ropade, hon vände och kom tillbaks (duktig tjej!), och kvinnan lyckades så småningom släpa vidare valpen åt sitt håll ("valp" skriver jag, men han är nog över halvåret nu och rätt stark).
Då tänkte jag: SHIT om det istället hade varit en häst och ryttare (det rider ibland folk där vi var) som Logan skällde på! Och så rusade Mary fram till Logan, och så kanske hästen blev skrämd av en plötsligt framdundrande schäfer... hade ju kunnat hända allt möjligt!
Det var ju bra att jag fick mej ett skrämskott utan att nånting hände. Fr o m nu ska jag undvika en situation där Mary är lös och Logan bunden utom synhåll... just för att Logan börjar larmskälla om det skulle komma nån gående förbi honom, och då är det tydligen väldigt svårt för Mary att inte rusa dit och kolla vad hennes "brorsa" gapar om.

Jag ska börja göra ordentliga små spår i lina igen snart (snart är man förhoppningsvis av med den värsta snön också). Jobbar också mycket på markeringar av små påsklämmor, så snart kan vi nog göra lyckade små "Pietro-spår" också. :-D

2 kommentarer:

Nillas Trädgård sa...

Man lär sig hela tiden och man kan inte förutse allt.
Ha en fin kväll :-)
/ Frogprincess - på ny adress

Mia sa...

Man lär sig alltid något av allt, o de blir ju till något bra om man gör annorlunda än i den situation som den här ... de är ju så olika våra hundar o ibland behöver man verkligen en "larm-hund" som talar om när ngt händer.

Absolut, tar den korta stubinen till sköldpaddelivet *hihi* så lite fart kan det ju bli ändå då ju!!

Soliga fredagshälsningar!