lördag 19 mars 2011

Tankar om bilsäkerhet

När jag gick på körskola fick vi lära oss att för att se vad man "väger" vid en krock i 50 km/h, så multiplicerar man sin vikt med 50 (det är bara vid just 50 km/h som dessa siffror råkar sammanfalla, det är alltså inte så att man kan se vad man "väger" vid en krock i 70 genom att multiplicera med 70). Om jag krockar i 50 kommer jag och hundarna att utöva ungefär samma kraft som...
- Jag: En storväxt flodhäst.
- Mary: Ungefär världens största häst
- Logan: En riktigt stor ponny.
- Bisse: Mellanstor ponny.
- Pietro: Liten ponny.
När jag var liten körde man kampanjen "inga elefanter i bilen tack". Enligt min uträkning så blir det inte riktigt elefant-varning på nån av oss om vi nöjer oss med att krocka i en fart av 50, men en liten ponny är inte heller nåt jag vill ha inslungat i bakhuvudet.

Jag har varit på lite hundforum och diskuterat för- och emot sele respektive bur. Först kan vi väl alla gå med på att man ska köpa Allsafe om man ska köpa sele och Mim om man ska ha bur. Det mesta som finns på marknaden är ju inte testat öht (det gäller även om personalen i djuraffären lite svävande säger "jo... den här är krocktestad tror jag..."). Men vad är det testat för egentligen? Allsafe ska hålla och även klara hundens kropp från skador vid en krock just i 50. Det innebär ju förstås inte att det blir totalt osäkert om man istället krockar i 60, även om säkerheten minskar ju fortare man kör. Rimligtvis har hunden nån sorts chans att överleva iaf om man krockar i hög hastighet med Allsafe, medan den har typ noll chans om man krockar i hög hastighet med nån skitsele med plastspännen. Sen har vi då Mim-buren. Jag vet faktiskt inte om man testat hur själva hunden klarar att bankas in i Mim-gallret i olika hastigheter, eller om man bara kollat att gallret håller. Nån som vet? Men även här måste det ju finnas gränser för vad hundens kropp tål. En del förespråkar bur just för att det inte finns några garantier för att Allsafe klarar hundens kropp om man krockar vid hög hastighet, men hur klarar hundens kropp att mosas in i ett metall-galler med flera tons kraft?
Nånting som många verkar glömma också är att en bur, för att öht vara säker för hunden, ska vara rätt liten i förhållande till hunden. Den får inte vara så stor att hunden vid en krock slungas från ena änden av buren till den andra... Men många köper ju lite större bur för att det är bekvämare för hunden så länge man inte krockar.
Som en jämförelse så lärde jag mej på körskolan att man har en rätt hög chans att överleva om man krockar i 70 km/h med säkerhetsbälte (minns inte dom exakta siffrorna på rak arm). Men krockar man i 90 så är sannolikheten större att man dör.Inte för att säkerhetsbältet går sönder, men för att påfrestningen på kroppen blir så stor när den trycks in i bältet.

Själv köpte jag till att börja med allsafe för att jag hade en liten bil utan plats för bur. Nu har jag det mest för att jag har så många hundar. Skulle jag ordna det säkert för dom med bur, så skulle jag ju behöva ha tre små och en större bur i skuffen. Snacka om opraktiskt...

Man får väl helt enkelt köpa Mim eller Allsafe och sen försöka göra sitt bästa för att inte krocka...

2 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag har valt att använda hundbur, och undviker så långt som möjligt att hundar löst i bilen.

Sele fungerar visserligen bra om vovven vill sitta still.

Sv: Jo, vi har snö nu - den bilden är 2 dagar gammal.

Vädret vänder fort... :S

Anonym sa...

Det är svårt det där. När jag skaffar bil kommer Yoda få en riktig bilbur i bakluckan. Men när vi åker med andra då och så sitter han på golvet eller mitt knä(om vi inte sitter fram). Däremot så har jag upptäckt att en bilbarnstol för spädbarn är lagom för en dvärgpinscher! Om man spänner fast hunden i en all-safe där borde den sitta säkert?