söndag 4 mars 2012

Bara Bäs på BhK

Idag var Mary på BhK för tredje dagen i rad, medan Bisse fick stanna hemma den här gången. Jag hade efterlyst lite träningskompisar på Facebook och fick svar ifrån min gamla kompis Ylva och ett gäng som kallar sej Stockholms läns träningsgrupp. Vi bestämde att vi skulle ses på Väsby BhK idag.

Det var verkligen en utmaning för Mary att träna med så mycket hundar omkring sej! Mestadels gick det bra, men när jag och Ylva försökte köra budföring med godis som belöning tappade Mary intresset och rusade iväg till en liten blandistjej som övade platsliggning. Blandisen blev jättearg på Mary, som bara ville leka... Tur att det inte blev nån lek, det hade ju blivit världens belöning för henne. Sen körde vi med leksak, och då hade hon större intresse för oss. Släppande av leksaken var hon dock stadigt seg med. Får försöka öva mycket släppande. Nästa gång ska jag se till att vi har en leksak vardera också.

Sen störde jag samma stackars blandis igen när jag skulle gå till en annan del av plan. Jag kom på ett ställe där det var halt och började kolla på mina egna fötter istället för vart jag gick, och så gick jag nästan rakt på blandisen som låg plats igen. Stackarn!

Vi övade också platsliggning i grupp. Det gick ganska bra. Jag stod nära hela tiden för att kunna ta Mary om hon ville gå upp - det var ju första gången vi körde platsliggning i grupp. Typiskt nog så reste hon sej vid ett tillfälle just när jag råkade vända ryggen till, men jag fick ändå snabbt tag i henne. Annars låg hon snällt och fick godis och klapp.

En kul grej var att en rottis i gänget hette Mary. Det är ju inte så vanligt hundnamn. Faktiskt första gången jag stöter på en till Mary.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, säg till nästa gång du ska till väsby bk! Bor ju här numera och hänger gärna på och tränar Ari på att se andra hundar och ta det lugnt. :)

Jeppsson sa...

Ska ske!

Nina sa...

Så kul att få ett ansikte på namnet, hoppas det blir fler gånger :)
-Nina ° Sir Tott