söndag 11 mars 2012

Platsliggning och Budföring på SoSu BhK

Idag var jag och Mary på Solna Sundbyberg BhK och tränade lydnad tillsammans med Stockholms Läns Träningsgrupp. Det gick bra! På platsliggningen garderade jag mej mot bakslag genom att stå två meter från Mary med en fot på koppeländen, så att hon inte skulle få en chans att skutta upp och nosa på vorstehn Torsten (som jag misstänker att Mary är lite kär i). Jag klickade och gav godis när hon låg tyst utan pip och flämt och tittade på mej. Idag blev det helt enkelt inlärning istället för avlärning.
Samma med budföringen. Jag och Ylva stod på gott avstånd från övriga hundar, inga distraktioner, och så fick Mary springa emellan oss (utan krav på korrekt utgångsposition) och belönades med godis. Det gick jättebra. Efter budföringen kampade jag och Mary med brandslang, och Ylva berömde mej för att släppandena är så mycket bättre nu än för bara en vecka sen. Ylva tyckte också att jag snabbt skulle kasta iväg brandslangen när Mary var duktig och släppte snabbt. Jag brukar ta Ylvas råd eftersom hon är väldigt duktig, men just detta råd passar jag. Mitt intryck är att om man snabbt rycker till sej grejen man kampat med så triggar det Marys känsla av att vi konkurrerar om prylen. Så jag gjorde bara så att jag lugnt lyfte grejen från marken, och sen kastade den för Mary att hämta.

Vi får se när jag och Mary tävlingsdebuterar egentligen. Jag ska inte anmäla till nånting förrän allting sitter! Sen får det ta den tid det tar.

Inga kommentarer: