lördag 17 mars 2012

På Sigtuna-stiftelsen och föreläst

Igår eftermiddag fick jag ett mejl från Hans Liljenström på Sigtuna-stiftelsen. Professor Erik Carlson från Uppsala skulle vara en av föreläsarna på en endags-konferens om fri vilja och moraliskt ansvar, men han hade blivit plötsligt sjuk. Och rekommenderade mej som ersättare. Hans undrade om jag möjligtvis kunde ställa upp trots att det var med så kort varsel. Jag sa "ja". Det var faktiskt inte så svårt att slänga ihop en föreläsning på nolltid... Eftersom jag disputerar på onsdag har jag ju hela området väldigt färskt i huvudet så att säga. Jag pratade en halvtimme, först jättesnabb genomgång av hur den filosofiska debatten ser ut och olika positioner, sen min egen position.
Det var väldigt uppskattat! Fick många komplimanger för att det var intressant, bra framfört osv, och för att jag var så himla duktig som kunde ställa upp med så kort varsel.

Det kanske är lättare att hålla en föreläsning med jättekort varsel? Folk har låga förväntningar och blir positivt överraskade... ;-)

1 kommentar:

Elin sa...

Vad kul!