lördag 26 maj 2012

För svårt spår för Mary idag

Jag och Mary var ute och spårade, samt tränade lite lydnad och agility på BhK. På BhK gick det bra. Jag har verkligen hittat rätt med kampbelöning för platsliggningen - hon kan ändå ligga i flera minuter om det så krävs, men släpper fokus från dom andra spännande hundarna.
Med spåret gick det sämre. Jag hade lagt spår över ett stort kalhygge där det var kal jord, lite lera och nån sorts frän lukt som hängde över marken. Det var tydligen för svårt. Mary gick bort sej totalt och hittade inte en enda pinne. Jag märkte ganska snart att det absolut inte funkade, så jag selade av henne och lät henne springa runt som hon ville istället. Hoppades att hon skulle ta några pinnar spontant, men icke. Det är andra spåret i rad som inte går bra - förra gången vi spårade var på Lövlunds kennelläger, där Mary inte fattade att hon skulle ta pinnar som luktade av nån annan än matte (alltså nåt att öva på innan vi kan debutera). Får försöka göra ett lätt spår åt henne snart.

1 kommentar:

Ninja sa...

Det kommer att ordna sig när hon förstår vad du förväntar dig av henne....