söndag 14 februari 2010

Jag har varit en bokmal

...hela helgen. Läst och läst och läst, medan maken roar sej i Deutchland.
Jag har just läst ut Svindlande Höjder, som jag inte läst sen jag var typ tjugo. Oj vad bra den är. Men en riktig feel-bad-book... fy f-n. Alla är elaka och j-iga mot varandra, men samtidigt känns allt som händer så psykologiskt realistiskt. Det blir onda cirklar av instängdhet (två familjer som i princip enbart umgås med varandra och inga andra, pga den isolering dom lever i), rasism, barnmisshandel och hustrumisshandel, folk som blir illa behandlade tills dom hatar allt och är elaka i sin tur. Jag satt och läste tills ögonen blödde och boken var slut, inte för att jag gillade karaktärerna och därför ville att det skulle gå bra för dom, men för att allt känns så psykologiskt trovärdigt att det liksom inte går att vifta bort... Dom flesta dåtida recensenter ogillade boken. Menade att den visserligen var bra skriven, men att det var ett stort problem att karaktärerna var så elaka och hemska och att historien saknade moral. En recensent var dock väldigt positiv, och menade att oavsett hur hemska människorna som befolkar boken var, så kände han att han troligtvis skulle ha betett sej likadant i deras ställe och med deras bakgrund. Och det håller jag med om. Det är därför karaktärerna är svåra att vifta bort, oavsett hur osympatiska dom är.

Det märkliga är bara att boken har det här ryktet om sej att vara så otroligt romantisk. Skitkonstigt. Jag tycker inte det är en kärlekshistoria så mycket som en hathistoria.

En annan grej som är konstig: I boken är det en väldigt stor grej att Heathcliff inte är nån arier. Exakt vad han är förblir oklart, men han är iaf svarthårig och något mer mörkhyad än en engelsman, och pratar från början nåt annat språk än engelska som ingen begriper. En stor del av historien drivs av att den vuxne Heathcliff är en elak jävel vars enda glädje är skadeglädjen när det går illa för andra, och en stor del av anledningen till att han blev sån var all rasism han blev utsatt för när han växte upp. Alltså kan man tycka att hans icke-engelska härstamning är rätt viktig för historien. Nu har jag aldrig sett nån film eller TV-serie som bygger på boken, men nedan kan ni se några av dom skådisar som spelat Heathcliff:




Liksom... wtf?

Inga kommentarer: