fredag 15 oktober 2010

Full rulle med rådjuren

Jag har spårat med gossarna idag. I förbigående kan sägas att jag nog inte kommer att orka lägga spår åt fyra hundar på en och samma dag, då får jag dela upp det. Näsarbete åt två av dom ena dagen och två andra nästa dag.

Alla hundarna blev rådjurs-distraherade. Jag vet inte vad det är med rådjuren, dom är helt hyperaktiva nu. Springer runt överallt i skogen och hoppar och far. Bisse och Logan tog fart och började dra iväg i sina respektive linor, och så fick jag bromsa och försöka återkalla dom till människo-vittringen, men båda gjorde klart sina respektive spår sen. Pietro (=den enda helt viltrena hunden i familjen) spårar ju alltid utan lina, och så kom det ett rådjur och skuttade förbi oss. Två sekunder typ så stod bara Pietro och glodde med stora tefats-ögon, och pedagogiska matte kom rusandes med stora älgkliv ropandes "BRRAAA!" och godismatade. Sen vimsade han runt lite i nån minut, innan han återupptog spårandet ordentligt.

Inga kommentarer: