lördag 31 december 2011

Även härute...

Med tanke på att en av mina hundar (Bisse) gradvis blivit mer och mer skottberörd under årens lopp, så är det väldigt skönt att vi numera bor ute i bushen. Här smäller folk på nyårsafton, inte flera veckor i sträck både före och efter nyår som i Skarpnäck. Främst smäller dom runt tolvslaget, som man kan förvänta sej. Nu när jag var ute och promenerade hundflocken så hörde jag dock enstaka fyrverkerier här och var nånstans söderifrån. Även härute finns det alltså folk som känner att dom iaf måste börja testa sina fyrverkerier redan när det är ljust ute och man garanterat inte kan se nån färgprakt. Suck.

Själv tycker jag det skulle vara förbjudet för privatpersoner att köpa och smälla fyrverkerier. Jag anser också att hundägare som säger "men det är ju ett avelsproblem" är naiva puckon som förmodligen bott ute i bushen hela sitt liv. Även om man lyckades avla bort all skotträdsla i hela arten så kvarstår det faktum att flera hundra människor skadar sej på fyrverkerier varje nyår, ett par stycken smäller ihjäl sej, ungdomsgäng använder fyrverkeripjäser som vapen m m. Ingenting av detta går att "avla bort", eller har öht med hundar att göra. Och sen har vi alla katter, hästar, kor och människor med diverse trauman från krigszoner att tänka på också...
Det är så uppenbart att det inte funkar i dagens läge... ändå händer ingenting.

Inga kommentarer: