tisdag 6 december 2011

Helgen

...var trevlig. På lördagen firade vi Alexanders födelsedag genom att äta veganskt julbord på restaurang Kokyo. Mängder av olika sorters tofu, sushirullar, dumplings och grytor att proppa i sej, så vi vaggade lätt överdästa därifrån, men så ska det väl vara på julbord. Det var jag, Alexander, hans mamma Eva, Evas man Leif och hans pappa Tomas.

På söndagen blev det spårträning med alla hundarna. Jättekul för dom, eftersom jag varit sjuk i en  vecka och det inte blivit nån särskild träning för dom. Mary fick ett hårt spår på 3-400 m med tre pinnar (små smala pinnar som inte syntes på håll). Memo till mej själv: Lägg ingen pinne efter en spetsvinkel! Mary fick vittring på pinnen innan vinkeln och ville gena över och ta den. Till slut lät jag henne göra det... hon ska ju trots allt bli svenskbrukshund och bara få poäng för själva pinnplockandet. Jag får hjälpa till en hel del med att hålla emot i linan när hon vill fladdra iväg, men jag tycker ändå hon blir säkrare och säkrare på hårda spår.
Medan spåret (som var vid Västerhaninge skola, på deras idrottsplan) låg till sej gick vi en liten promenad i VH centrum och övade en del fotgående. Jag märker att Mary tycker det är svårare att gå fot i VH eller på BHK jämfört med mitt i stan på t ex Sergels torg. Det är som om störningarna i stan blir så många att dom bara blir som ett vitt brus som går att stänga av. Men kommer det då och då en människa eller en hund och går förbi, så är det mer distraherande. Bara att öva på.
Gossarna fick varsitt litet spår i skogen på andra sidan väg 73.

Efter spårandet åkte vi till kompisen Johan som bjöd på "adventsvåfflor". Det visade sej vara inte bara våfflor, utan olika smörgåsar, pålägg, massa olika sorters frukt osv. Ett riktigt lyxfika med andra ord!

Trevlig helg var det.

Inga kommentarer: