lördag 18 februari 2012

Lydnadsträning på BhK

Nu när det är snö blir det inte direkt nån spår- eller uppletande-träning, bara lydnadsträning. Och det är nog bra att jag tvingas komma igång ordentligt med detta. Blir lätt annars att jag bara kör spår och uppletande eftersom det är roligast.

Mary blir iaf bättre och bättre när det gäller störningen som andra hundar utgör. Idag var det några gånger när hon ville stå och glo på den springer spaniel som tränade på samma plan som vi, men för det mesta sköter hon sej, och jag kan ha henne lös hela tiden även fast vi passerar rätt nära den andra hunden i fotgående ibland. Hon leker glatt med mej, hämtar grejer jag kastar osv utan att dra iväg till den andra hunden.

Apporteringen, där är det fortfarande problem att hon gärna bromsar genom att springa in i mej. Och så håller hon apporten fult i ena änden. Vet inte riktigt hur man ska ändra på det... eller ens om det spelar så stor roll. Hon kom iaf duktigt till mej för att lämna av apporten idag. Att kasta boll som belöning verkar funka bättre än att kampa med kongen. Vårt problem har ju hela tiden varit att hon vill attackera och döda apporten, men om en boll väntar så verkar hon inte tänka så.
Hon plogar lite i fotgåendet, men jag bryr mej inte så mycket om det just nu... Huvudsaken är att hon går fot med fokus på mej trots andra hundar runt omkring.
Framförgåendet har blivit rätt så stabilt (till slut, efter typ ett halvårs tränande på detta). Hon kan gå typ tio meter och sen få en godis kastad framför sej som belöning. Det är ju knappast tävlingsklart än, men jag får gradvis utvidga...
Hinderhopp går jättebra. Inkallning också.
Vi körde lite kryp utan handtarget, det funkade fint. Snart är hon rena krypmästaren!
Ja det var väl allt om dagens lydnadsträning.

Inga kommentarer: