onsdag 14 juli 2010

Rapport från Budapest

Okej, här kommer den efterfrågade rapporten om min Budapest-vistelse.

Alla tycker det är skitkul att åka utomlands. Alla sa "okej, så du har mycket jobb att göra, men vad härligt att du iaf får åka till BUDAPEST tio dagar och jobba". Men jag tycker inte det är härligt att resa bort. Jag tycker det är jobbigt att lämna make och hundar och vara själv i en helt ovan miljö. Alltså, jag är ju ett gammalt mental case. Jag har inte ätit medicin på sju år och jobbar heltid och allting, men jag får ändå lägga en del mental energi på att hålla ihop huvudet ibland. När jag då var själv i en för mej helt främmande miljö så gick det åt rätt mycket mental energi till just detta. Det var bitvis väldigt, väldigt jobbigt (kan jag säga utan att gå in på detaljer).

Det var det negativa. Det positiva är dock att sommarkursen jag gick var toppen. Den leddes av några av dom absoluta topp-namnen inom min filosofi-gren. Jag fick fantastiskt bra uppslag till avhandlingen. Jag har ett långt dokument på datorn där jag skrivit, för varje avhandlings-kapitel, vilka ytterligare problem som måste diskuteras, hur jag kanske kan lösa dom, vilka filosofer som där bör hänvisas till etc etc. Avhandlingen kommer att bli c:a hundra gånger bättre än den annars skulle ha blivit tack vare den här kursen. Och Derk Pereboom (mycket känd filosof inom mitt område) tyckte jag hade skitbra kommentarer till hans arbete och att mitt arbete verkade väldigt intressant, och sa till mej att jag absolut måste mejla honom texter jag håller på med. Så kursen gjorde det hela värt det.
Sen var det också väldigt trevliga kurskamrater, det skadar ju knappast. Men VÄDRET! Fruktansvärt. Absolut fruktansvärt. Det var det varmaste jag nånsin upplevt, eller åtminstone det varmaste sen jag var på Kreta i Juni när jag var sjutton år, kan hända att det var ännu varmare då, det minns jag inte, men jag har iaf aldrig varit med om lika hemskt väder i Sverige. Ni kan klaga ni, som varit hemma i Svedala, ni vet inte vad ni pratar om...

En sak är dock lustig med filosofer. Vi slutar aldrig prata jobb. Såhär går det till när bara filosofer umgås: Man har först typ fyra timmar seminarium där man pratar om filosofiska problem. Sen har man lunch-paus, och under ätandet pratar man fortfarande oavbrutet om filosofiska problem. Sen fortsätter man med fyra timmar seminarium till. Efter detta kanske man äter middag, under fortsatt filosofi-prat. Om man fortsätter ut sen och dricker öl och drinkar under kvällens gång, så fortsätter ändå dom filosofiska diskussioner helt oavbrutet ända tills alla har skilts åt och gått till sina respektive rum på hotellet för att sova - ända skillnaden när folk får sprit i kroppen är att diskussionerna blir dummare, men det är ingen som kommer på tanken att byta ämne. Så har vi alltså haft det i tio dagar i sträck. Går man till hotellet och lägger sej tidigt, ja då är det läsa filosofiska artiklar och skriva filosofiska texter på datorn tills man somnar.

Det är ju helt sjukt om man tänker efter. Som om min mamma och hennes kollegor skulle diskutera tänder och tandkött non-stop i flera dygn. Men that's life om man är filosof.

3 kommentarer:

Mia sa...

*hahaha* ibland ska man nog inte bara svara på en kommentar utan också läsa lite mer innan (så man slipper fråga så dumt, du har ju skrivit om Buda redan hihi).

Spännande tankegång jag fick - att ingen byter ämne eller ens märker att man behöver byta ämne, det behövs inga filosofer till det minsann, det gör vi väl till mans då och då ;-)

Ha en super-kväll, hörs snart igen!

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag tror inte jag passar som filosof - jag skulle inte klara av att diskutera något så länge :P

Sv: Ja, vovvarna är märkbart nöjda med det senaste projektet :)

Ida Eklöf sa...

Jag tycker inte heller det är så skoj att åka utomlands, iaf inte bort från sin lilla trygghet. Alla andra drömmer om att gå en termin utomlands, jag skippar nog det känner jag. Ett halvår från vänner, familj, Yoda och allt. Nej nej! Kul att höra att du fått cred från kändisar i ditt område, och inspiration!