tisdag 27 juli 2010

Malligator-fajt

Igår var vi alltså ute och tränade sök igen. Logan fick tre övningar, med två skick på varje övning. Först att figgen går ut med honom och jag ropar in honom (för att förstärka att han kommer tillbaka till mej snarare än att bara leta och leta ifall han går tomt, har varit lite si och så med det ibland...). Sen att jag skickar ut honom och ropar in honom efter ett par skall bara, och till sist att jag skickar honom och låter honom skälla tills jag hämtar honom. Skicken var bara c:a tjugo meter långa, men det var ändå ganska jobbigt för honom eftersom det var så varmt och kvavt.

Av övriga hundar så utmärkte sej en viss malinutt, vi kan låta honom vara anonym och kalla honom X, genom att vara alldeles extra galen. X blev en gång diskad på tävling pga att han började slita sönder ligg-underlaget som en figge låg på. X är nämligen helt tokig i ligg-underlag. För att öva på detta så skulle jag ligga på ett underlag och sen helt enkelt hindra X om han försökte nånting, och så skulle han bli omskickad och inte få göra klart momentet förrän han gjorde rätt. Väldigt klicker-mässigt och fint tänkt.
Tyvärr ballade allting ur. Jag var beredd på att X skulle försöka ta sej ett bett i ligg-underlaget. Jag var inte beredd på att han skulle attackera det som om hela planetens öde hängde på att han besegrade detta ondskefulla underlag. Att helt enkelt ta tag i hans halsband och hindra honom var lättare sagt än gjort. Jag försökte få tag i X, X försökte slita sönder allt skumgummi han kom över i galet raseri. Det hela urartade till en våldsam och inte ett dugg klicker-mässig brottnings-match mellan mej och X, som slutade med att jag vann genom att trycka ner X i backen och hålla ihop käftarna på honom... Bra och pedagogisk klicker-träning NOT.

Till slut lyckades vi faktiskt få till några lyckade skick med X. Men jösses vad knasiga dom kan vara, dessa mallligatorer... och så undrar malle-fantasterna i bekantskaps-kretsen varför man vill ha en schäfer istället!

1 kommentar:

Tweety sa...

Lägg gärna en röst på mig hos Kaffehörnans höjdare. Mer om detta i ett inlägg hos mig. Tack på förhand. Kram