torsdag 10 mars 2011

Gå fint i kopplet

Det kom önskemål från syster Elin att jag skulle lära Mary gå fint i kopplet, så hon slipper få armarna avslitna om hon ska passa henne. Jag har tänkt från början att eftersom alla schäfrar jag träffat drar i kopplet så verkar schäfern ha nån sorts koppeldragar-gen. Alltså verkar det enklast att skita i koppelträningen, snarare än att försöka och bara bli frustrerad. Men nu börjar jag känna att Mary är lite väl stark och tung, och hon kommer ju bara att bli starkare och tyngre. Så okej, koppelträning it is.
Jag tänkte göra så att jag tränar "gå fint" med halsband, så får hon gå hur som helst när hon har sele. Detta för att jag absolut inte orkar vara konsekvent jämt. Ffa inte om man går i stan eller ett samhälle, där Mary är frestad att hoppa upp på alla spännande människor, gå in i alla butiker osv... För mej, som upplever det som en tuff utmaning att tugga tuggummi och gå samtidigt, blir det alldeles för jobbigt att samtidigt tänka på att hon ska uppföra sej i största allmänhet och inte hoppa och sådär, och tänka på att hon inte ska dra i kopplet. Nä, halsband och "gå fint" i stan och under andra extra-spännande omständigheter får vänta tills hon mognat lite.
Men att gå fint med halsbandet häromkring i sin vanliga miljö visade sej vara förbluffande lätt faktiskt. Jag gick i riktning mot skogen, stannade till och backade lite när hon försökte lägga tyngden framåt och dra (jag brydde mej inte om ifall kopplet blev sträckt, vill bara ha bort det där när hon lutar sej framåt och drar ordentligt). Beröm och gå framåt igen när hon inte drog. Vi gick så c:a femtio meter tills vi kom ut i skogen, sen fick hon springa lös. Det var igår. Idag gjorde vi samma sak, fast istället för att vända och gå tillbaks samma väg som vi kommit när vi nådde gamla Nynäsvägen, så fortsatte vi promenaden längs vägen i koppel. Det blev alltså i slutändan nån kilometer eller så som vi gick med Mary kopplad, och det var inga problem för henne att gå fint. Fick påminna några gånger bara. F-n vad komiskt, att det var så enkelt.

2 kommentarer:

Elin sa...

Jo, det var ju det jag sade när jag passade henne, att hon verkade vara väldigt följsam när man ryckte till lite i kopplet för att få henne att sluta dra, efter att hennes första förvåning hade lagt sig.

Anonym sa...

Jag lärde min ökant dragande hund att gå fint i koppel på 30 minuter, jag blev chockad hur lätt det var..med klicker kommer man långt
å