fredag 22 april 2011

Mary har spårat och tagit alla apporter!

Jag gjorde ett fältspår med några vinklar längs vägen. Det var nog c:a 5-600 m långt med 6 apporter. Vi hade värmt upp med att spontanhitta 3 apporter längs vägkanten på vägen dit. Det gick jättebra! Hon visade varje apport! Dom första plockade hon upp, och sen lekte vi med apporten samt en pinne som jag hade i bakfickan (för att undvika att det blir konkurrens om pinnen, Mary kan vara väldigt hagalen på prylar). Efter att jag kastat och hon fått hämta omväxlande apporten och min fick-pinne ett antal gånger så fick hon äta lite korv och frolic, och så stoppade jag undan apporterna. När vi kom till dom sista pinnarna så orkade hon dock inte leka längre (det är rätt varmt idag, solen gassar och jag går i bara t-shirt). Då bara nosduttade hon på pinnarna och  tog sitt godis. Men hon påvisade dom ändå!
Jag hade ingen pinne i slutet av spåret, utan spåret fick helt enkelt leda tillbaka till vägen som vi hade kommit på, och när vi kom upp på vägen så fick hon dom sista korvbitarna samt vatten att dricka, och så selade jag av. Vill inte lära henne att "tar du en apport så kanske det roliga är slut sen".

Nu är alla hundarna ute och softar i solskenet i trädgården. När dom softat klart ska jag och Pietro gå ett spår som jag lagt till honom. Konvalescenterna Logan och Bisse får nöja sej med att strosa i trädgården.

Inga kommentarer: