tisdag 31 maj 2011

Bisse har kommit över sin skotträdsla!

Underbart! Tog en promenad på sju kilometer med hundarna. Jag trodde inte att vi kom så nära militärens övningsfält, men det gjorde vi tydligen, för när vi var som längst hemifrån började det skjutas på relativt nära håll. Men Bisse blev inte ett dugg rädd!

Rätt strategi var alltså att inte försöka skotträna på nåt sätt, och låta honom gå hem igen om han tyckte det blev otäckt på nån promenad istället för att dra med honom och fortsätta gå. Så länge jag följde dom vanliga råden (träna och gradvis vänja hunden, bara låtsas som det regnar och fortsätta gå om han blir rädd ute på promenad) så blev det ju bara värre och värre. Men när jag testade att göra tvärtemot blev det bättre istället. Och nu verkar det alltså vara helt bra!

5 kommentarer:

Elin sa...

Kan kasteringen också ha bidragit till att han blivit lite mindre nervig? Eftersom han verkade ha blivit mer lekfull? Härligt i alla fall att han är lugnare och gladare!

Jeppsson sa...

Alltså, jag har aldrig hört att nån hund blivit modigare av kastrering. Inte heller att nån blivit lekfullare. Lugnare, men inte spralligare eller modigare. Jag funderar dock på om han kanske hade nån tumör el dyl på G i nån av kulorna som faktiskt gjorde lite ont. Inte nån extrem smärta förstås, det skulle vi ju märkt, men lite små-ont kanske. Så att han blev på allmänt dåligt humör pga det. Det får vi ju aldrig veta, eftersom kulorna bara slängdes utan att analyseras. Men man undrar ju...
När det gäller skotträdslan har jag dock märkt en stadig förbättring ända sen jag började göra "tvärtom", och det var ett antal månader sen jag började med den strategin.

Elin sa...

Jag menade inte att kastreringen skulle göra honom modigare, men du skriver själv att kastreringen kan göra dem lugnare och en lugnare hund kanske både blir mindre skotträdd och mer lekfull? Det är väl inte ett helt konstigt resonemang. Sedan är det klart att ditt arbete med att få honom mindre skotträdd har varit största bidragande orsaken, men kastreringen kanske blev sista knuffen på vägen?

Jeppsson sa...

Kanske. Bra i så fall att vi gjorde den.

Mia sa...

Tänk så enkelt ändå, att inte träna o så funkar det :-D me lajk!

Tittar in o önskar hela familjen en härlig Kristi hfärdshelg!