tisdag 24 maj 2011

Hund värre för miljön än stadsjeep

Hund värre än stadsjeep Jag har inga problem med att tro att detta stämmer. Mat är ju en väldigt stor miljöförstörande post, ffa om man äter kött, vilket hundar brukar göra. MEN är det verkligen relevant att jämföra hundar med bilar? Hund är ju liksom ingenting man skaffar istället för bil, eller tvärtom. Däremot finns det folk, t ex jag och min man, som har husdjur istället för barn. Och jämför man hundar och barn, så är det inget tvivel om vad som är mest miljöförstörande... barn är ju oerhört mycket mer resurskrävande än hundar.

Jag minns att det faktiskt varit en artikel i DN, för rätt länge sen, att ingenting gör så stor skillnad för ens miljöpåverkan som om man väljer att skaffa barn eller avstå. Hur man värmer upp huset, vilken bil man kör, hur mycket man åker utomlands osv, allting bleknar bredvid "barn eller inte barn".

5 kommentarer:

Nanna sa...

Schysst inlägg! :) Är något av en "miljötönt", hundägare och barnlös så jag blev lite glad av att läsa det här. Kul vinkling på miljötänket liksom.

Elin sa...

Men alltså... Nu måste ju jag och Johan släppa alla tankar på att skaffa hundar istället för bil! Vi som tänkte ha ett spann med draghundar som kunde transportera oss runt i stan och ut till stugan!

Nillas Trädgård sa...

Bra skrivet.
Här sitter en till som har katt i stället för barn! (Och en VV-POLO till bil)

Anonym sa...

människor, och att producera fler människor, är ju helt klart mer miljöpåverkande än att ha en hund, eller fyra ;) Jag är nyfiken på hur de jämfört, under vilken tidsperiod, gäller det ett år eller hela hundens livslängd osv? Boken som jag hittat referenser till heter iaf "Time to Eat the Dog, the Real Guide to Sustainable Living" av Vale, finns en artikel i New Scientist som jag inte kommer åt hemifrån, men i skolan borde jag det.. Tycker jag, för de ska ha tillgång till den.

Sen känner jag spontant att genom att jag inte själv äter kött så kompenserar jag gott för det kött Yoda äter.

Henrik Olsson sa...

Vi har själv valt hundar framför barn!

DN's jämförelse mellan hundar och stadsjeepar är dock aningen överdriven!

Sv: Tack, men denna gång är det inte jag som byggt, utan en kollega som hjälpt mig :)