onsdag 13 juli 2011

50-75 % av alla hundar har post-traumatiskt stress-syndrom

...påstår Anders Hallgren i senaste Hundsport.

Visst, hundar kan få PTSS precis som människor. För ett tag sen kunde man läsa i tidningarna att en amerikansk militärhund som tjänstgjort i Afghanistan en längre tid och varit med om en hel del utvecklat PTSS och fått rehabiliteras när h*n kom hem. Detta var säkert en i grunden tuff och mentalt stabil jycke (annars skulle h*n knappast skickats till Afghanistan till att börja med). En i grunden mentalt skakig individ kan säkert få PTSS utan att ha varit i krig först. Men alltså... att 50-75 % av alla hundar öht skulle ha det låter ju minst sagt vansinnigt!

Vad ska man då göra om ens hund har PTSS? Jo, man ska söka hjälp av en hundpsykolog för att få hunden botad.

Är det  bara jag som tycker att hela krönikan ser ut som ett reklam-inlägg för den egna verksamheten?

2 kommentarer:

Mia sa...

Jag tror att hundar idag mår kanske annorlunda än när exvis jag växte upp, inte lika många hundar per bostadsområde t.ex., mindre hundmöten i koppel då färre hundar gav andra slags möten. Vi tvåbenta som kanske lagt till oss med "felbeteenden" vi överför på våra hundar så de blir stressade utan anledning - när jag växte upp var det mer att hunden fick vara hund å inte så mycket annat man "lärde" sin hund ;-D

Men att så många skulle må så är jag inte så säker på faktiskt, då möter vi definitivt de andra procenten när vi är ute ;-D

Solvarma hälsningar från semesterMia

Ida Eklöf sa...

Det första jag tänker på när jag hör om att så många hundar antas ha PTSS så kopplar jag till att hundarna måste ha kass mentalitet som inte kan hantera grejer. De bygger antagligen på sig rädslor och kan inte avreagera, vilket inte är helt ovanligt. Undrar om det är det som Hallgren menar? Jag har inte läst artikeln dock...

En hundpsykolog är inte heller som en psykolog för människor, vi sätter inte hundar i KBT där de får kategorisera känslor och reaktioner till vissa händelser, och hur de ska hantera dem... Det som kan göras är väl att försöka få hunden mindre reaktiv och försöka få den säkrare genom att försöka ombetinga obehagliga situationer. Och från psykiska sjukdomar, eller vad man nu ska kalla PTSS hos hundar, är en aldrig "botad". Vilandelagd är väl mer korrekt ord i så fall, eller under kontroll...