söndag 27 november 2011

Spår, tax, kür

Igår spårade jag med alla hundarna. Gossarna fick som vanligt ganska korta små spår var. Mary fick ett fältspår på nio hundra meter med sex pinnar. Hon tog det jättebra, trots att det blåst hårt när jag la spåret!

Efter detta kom syster Elin på besök. Elin hade fått två biljetter till söndagens kür på Stockholm Horse Show i födelsedagspresent, och bjudit med mej. Hon kom dock redan på lördagen för att umgås lite och sova över. På vägen från tågstationen fick jag väja för vad jag trodde var en svart katt som sprang över vägen, men Elin kollade lite noggrannare, och såg att det faktiskt var en tax (obs, det var mörkt, och man kan ju inte titta så jättenoga på en enskild grej när man kör bil). Vi stannade och plockade upp taxen. Den hade ett mobilnummer på halsbandet som vi ringde. Den visade sej tillhöra en jägare som befann sej flera kilometer därifrån. Han var iaf tacksam för att vi tagit rätt på hans hund. Himla tur att vi fick syn på henne! Och himla tur också att jag råkade ha hundgodis i fickan... jag tvivlar på att vi fått tag i henne annars, hon var rätt blyg.
Jag förstår faktiskt inte hur man pallar att jaga med drivande hund... det är ju inte precis ovanligt att hundarna försvinner långt bort från ägaren, och så riskerar dom att bli överkörda eller tagna av rovdjur eller allt möjligt. Denna gång slutade det iaf lyckligt.

På kvällen spelade vi spel, kollade på film och svullade tacos, jordnötsringar och godis.

På söndagen så var det då dags för kür. Det var faktiskt jättekul att kolla på! Det höll på i tre timmar, men dom bara rann iväg. Jag och Elin hade faktiskt bra koll på vilka som gjorde bra respektive mindre bra framträdanden. Innan poängen visades så gissade vi alltid om det ekipage som nyss gjort sitt program skulle hamna långt bak i fältet, i mitten eller gå upp i ledning, och vi hade nästan jämt rätt. Trots att det var länge sen vi båda höll på med hästar regelbundet.

Ja det var helgen det!

Inga kommentarer: