torsdag 10 november 2011

Uppdatering på "Sveriges mest förbryllade hund" + träningsrapport

Idag gick vi förbi samma ställe och Mary verkar ha glömt hela grejen. Det var ju bra.

Lite allmän träningsrapport förresten:
Körde en del fotgående, läggande, sättande, inkallning och sen platsliggning idag, med bara lite klapp och bus och stoj som beröm. Gick jättebra. Skönt att man inte behöver oroa sej för uthålligheten när man ska ut och tävla sen.
Övade också på ställanden och framförgående med klickern. Framförgående är det som det går långsammast med. Hon kan för det mesta gå några steg sådär och sen belöning, men ibland ska hon kolla på mej och ibland blir hon lite förvirrad. Det är väl bara att nöta på. Ställande går bättre och bättre.
Körde också apportering med kong-belöning. Det funkar rätt bra nu, hon väntar på signal innan hon springer och hämtar apporten och håller i den tills jag tar den. Ibland håller hon i ena kulan istället för på mitten, och ibland springer hon in i mej på tillbakavägen, men tycker ändå det funkar okej nu. När jag fått ännu lite mer flyt får jag börja att bara belöna när det blir helt rätt. Testade metall-apporten också men det funkade inte alls. Hon började tjuta och skulle attackera den. Jag ska vänta med metallen tills vanliga apporteringen sitter som en smäck, och sen börja med att bara hålla metallen.
Övade också handtarget från liggande (ska bli kryp sen är det tänkt) med klickern, och det fattar hon rätt bra nu, fast vi bara gjort det ett par gånger.

Uppletande, där är hon riktigt duktig nu på att lämna av grejerna (tidigare har hon haft en tendens att bara stapla grejerna i en hög nånstans i rutan).

Lekte också en hel del pinnlekar, pinn-intresset är jättebra nu men måste ju underhållas.

Vi passerade en hel flock med hundar och jag kommenderade Mary "fot". Gick väl sådär, fokus var minst sagt lite splittrat, men hon höll typ position iaf. Hörde en kommentar från nån av dom andra hundägarna: "Tänk om du kunde gå sådär fint vid hundmöten!" till sin hund. Stolt matte! :-D

På hemvägen så sprang Mary in i en trädgård och lyssnade inte på inkallning! Tror jag har underhållit min tidigare superinkallning för dåligt. Lekt lite för slappt som belöning. Jag såg inte exakt vad som hände i trädgården, men jag tror att hon jagade en katt som sen for in i en kattlucka, så att det bara blev några sekunders jakt och sen tillbaks till mej. Tur att inget värre hände... Sen övade jag iaf på inkallning med riktig super-kamp med vrålande galen matte och slita och rycka så svetten sprutar som belöning. Får aldrig glömma att underhålla detta!

Och gossarna, dom fick promenad med husse under tiden.

1 kommentar:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Inkallning är något som dessvärre fallit lite mellan stolarna här hemma...

... dock funderar jag på att alltid ha med en matskål som man kan skrammla lite med när dem ska komma tillbaka :P