söndag 2 maj 2010

Vakt-övning

Jag fick en idé när jag läste Vixax inlägg på Aktivhund om hur man tränar in föremålsvaktandet i mondioring. Jag kom på att jag skulle träna detta med Bissen, helt enkelt för att avdramatisera vakten. Bissen kan ibland få för sej att vakta nånting, och genast blir han upprörd och liksom rädd för sej själv - vi kallar det för att OCD-vakta. Nu var det länge sen vi hade nån problematisk situation med detta, mest för att vi inte provocerar fram det beteenden om vi kan undvika, och om det ändå händer så kan man lyckas lösa upp det genom att kommendera nåt helt annat (t ex "apport" och kasta apportbocken, så får han sitta kvar med den i munnen medan man plockar bort benet eller vad det nu var). Men det som gör att hans vaktande, när det väl händer, ballar ur totalt, verkar vara att han skrämmer sej själv med sitt eget vaktande och då blir ännu argare, och så hamnar han i nån konstig loop.
Så idag klickade jag iaf in att han skulle sitta på en väska med torkade hjortlungor och följa mej med blicken medan jag cirklade runt väskan, men utan att kliva av den. När han väl fattat detta så fick han ta en av hjortlungorna. Jag såg direkt att han åt den på ett mer avslappnat sätt än han brukar när han får nåt så supergott, så jag testade att säga "loss" och så ge honom ett nöt-chip istället när han släppte den. Sen fick han tillbaks hjortlungan. Det var helt lugnt. Jag domderade inte eller nånting, men Bissen var helt cool och avslappnad.
Så detta var nog absolut en bra idé. Ska fortsätta öva såhär ibland.

Inga kommentarer: