lördag 25 juni 2011

Drömmen om "the mind world"

Jag verkar drömma mer och mer konstigheter hela tiden. Inatt drömde jag att jag var i mina föräldrars hus, men ingen var hemma. Plötsligt upptäckte jag att jag kunde flyga. Jag flög runt huset några gånger, och så stötte jag på en okänd kvinna. Hon pratade engelska med amerikansk accent, och berättade att hon också kunde flyga. Sen sa hon:
- I'll show you what else I can do!
och flög rakt genom väggen. Jag försökte följa efter, men det gick inte först, jag var tvungen att försöka en massa gånger och verkligen koncentrera mej innan det till slut gick. Sen sa hon:
- This is a mind world, where "matter" is just another aspect of mind. That's how we can fly through walls. If it had been a matter world it wouldn't have worked.
- You mean like Kant's transcendental idealism?
sa jag, fast det inte alls är vad transcendental idealism betyder, men jag var väl inte på mitt smartaste när jag drömde.
Sen flög vi fram och tillbaks över gatan, in och ut ur folks hus.
Man kan ju säga att kvinnan hade rätt, vi var i en "mind world"... drömmens värld.

1 kommentar:

Kalou sa...

I love this dream, would dream to dream this dream too ;)