tisdag 28 juni 2011

Hjärnsläpp på uppletandet

Igår gjorde jag ett uppletande åt Mary. Istället för en smal korridor så gjorde jag, för första gången, en hel 50X50 ruta. Där la jag ut två små bitar av skosulor, en bit av en sån här frysform för isbitar (två isbitar stor), en av Pietros gamla skor och en VIP-plastbricka från Bodyfest. VIP-brickan låt rätt nära, och Mary hittade den allra först, men plockade inte upp den, konstaterade bara att den låg där. Det har jag sett henne göra förut om hon hittar nånting riktigt nära i rutan; bara noterar att det ligger där men sparar det till senare. Sen sprang hon ut på djupet och letade tills hon hittade frysformen och bar in den. Hon var dock på väg att släppa den halvvägs, och jag fick uppmuntra och heja på lite för att hon skulle bära den ända in. Tror iaf delvis det berodde på att den inte har så greppvänlig form. Sen drog hon ut igen, ville inte vänta på nån dirigering, och letade som sjutton. Till slut hittade hon Pietros sko i andra änden av rutan. När hon var nästan inne blev hon liksom helt förvirrad och visste inte om hon skulle ta in skon eller byta den mot VIP-brickan och ta den istället. Började helt klart bli trött i huvudet... Jag fick uppmuntra lite för att hon skulle ta först den ena och sen den andra. Så ut igen och leta efter skosuls-bitarna. Jag såg hur hon höll på och pysslade med nånting långt ut i rutan. Jag gick dit och såg att hon stod och tassmarkerade och nosduttade en skosula, men utan att plocka upp den. Hon hade blivit så trött att hon fått totalt hjärnsläpp. Jag berömde henne och bar in sulan, och så struntade vi i den allra sista.
Det här blev helt klart för mycket för Mary! Nu blir det bara smala korridorer i fortsättningen. Ska också öva på att valla två korridorer i olika riktning och skicka henne först i den ena, sen i den andra så det blir lite övning på dirigering också.
Att det blev för mycket för Mary visade sej också i att hon hade svårt att sova sen, hon var så uppspelt hela kvällen.
Idag ska vi bara ta det lugnt och softa i trädgården hela dagen, och så gå en långpromenad hela flocken på kvällen.

2 kommentarer:

Lotta sa...

De är rätt söta ibland när hjärncellerna tar timeout. :) Gör inte samma miss som jag gjorde med Iza bara. Jag körde så mycket korridorer åt olika håll, med ett föremål i varje eftersom hon gärna ville byta, att hon till sist på fullt allvar trodde att det bara kunde finnas ett föremål åt varje håll. Det blev lite trixigt på tävling...

Jeppsson sa...

Tack, det ska jag tänka på. Gäller väl att inte överdriva korridorandet, även om jag uppenbarligen måste hålla på så lite till.