torsdag 9 juni 2011

Uppletande och spår

Körde uppletande idag med Mary i vår gamla vanliga ruta nära huset. Det blev ändå lite utmaning för henne. Första omgången la jag ut fyra grejer. En handske som låg öppet på fullt djup, en av Pietros gamla mockaskor som jag grävde ner under lite jord och massa blåbärsris ganska nära, en påsklämma av plast som låg öppet och till sist en tygbit som jag hängde upp på en trädgren.
Mary tog handsken väldigt snabbt. Sen var hon hyfsat snabb också på att nosa reda på och gräva upp Pietros lilla sko. Efter detta letade hon jättelänge, och var gång på gång i trakterna av påsklämman. Jag gick ut lite i rutan, och då stannade hon vid påsklämman, kollade på den, och kollade på mej. Hon verkade helt enkelt osäker på om en påsklämma verkligen kan vara ett uppletande-föremål. Jag hejade på henne lite, och då tog hon den i munnen och kom. Sen letade hon återigen jättelänge efter tygbiten. Där lyckades hon helt enkelt inte hitta den, jag fick gå ut och peka på den jättetydligt. Hon fattade tydligen inte att grejerna kan vara ovanför marknivå.
Efter detta gjorde jag en ny vända med handsken och Pietro-skon, båda dolda. Handsken i en klippskreva och skon i en skreva i en stubbe. Hon hittade handsken ganska snabbt, fick leta länge efter skon. Sen tyckte jag det kunde räcka.

Bisse och Pietro har gått varsitt spår i skogen på c:a 400 m vardera. När jag skulle gå ut och lägga spår kastade sej Mary över stängslet och rusade efter mej, så sen fick vi ha henne instängd i huset. Killarna var iaf jätteglada över att få spåra. Logan, till sist, får gå en egen promenad med husse på kvällen.

1 kommentar:

Madde sa...

Bra att köra på många olika sorters föremål i uppletanderutan, tumstockar verkar hundar ha svårt för att plocka in...

Nelly har svårt för hockeypuckar som föremål.

I min uppletande väska har jag bla:
Disksvamp
Plånbock
tesked
barnsko
barnvante
7 cm plaströr med liten diameter
skinhandske
mjukisdjur
ett plastkort
strumpa
duschfluff

bara fantasin sätter gränser på vad man kan använda =)

Så påsklämma skall jag lägga ner i väskan (som är typ sprängdfyld)