torsdag 30 juni 2011

Lugna apportövningar

Tog ut Mary och övade lite på att bara sitta lugnt vid min sida och hålla apporten i munnen. Har då gått tillbaka till klickern. Först så försökte jag klicka in apporteringen, men feltajmade och råkade ständigt klicka utspottandet istället. Till slut gav jag upp mina klantiga klickerförsök och körde lekmetoden istället. Detta ledde dock till en hund som blir tokvild så fort hon ser en apport, och inte alls kan lämna av på ett prydligt sätt vid sidan. Så nu är det tillbaks till klickern, men den här gången gick det bra. Jag väntade ett antal sekunder innan jag klickade, för att se att hon verkligen höll den. Vid ett tillfälle spottade hon ut innan jag klickat, men då bara väntade jag tills hon tog upp den och höll igen, och klickade sen. Belönade med små frolicbitar och beröm.
Det gick bra för henne att sitta och hålla lugnt, men jag märker att det kräver stor koncentration från hennes sida. Så fort övningen var slut började hon springa runt hit och dit, och försökte också slita apporten ur min ficka. Hon fick springa av sej ett tag, och sen övade vi fotgående. Sen blev det springa runt lite till, och sen övade vi "ligg". Sist vi försökte öva ligg på den gräsplan där vi nu var gick allt åt skogen, eftersom Mary var så trött i huvudet. Hon bara sprang upp gång på gång. Det märktes att hon mindes den gången, för två gånger sprang hon upp nu också. Jag gjorde korta ligg med mej på ganska nära avstånd, och fick till sju lyckade gånger. Sen tänkte jag att det fick räcka för dagen.
Tror överlag jag måste göra mer lugna övningar när vi tränar lydnad.

Inga kommentarer: