måndag 18 januari 2010

Fjäder i svansen

Det är verkligen kul det här, att stå och klicka en hund i taget inne på badrummet... det var ju riktigt bra att det blev så smällkallt en period, så att man tvingades till inomhusträning. För jag har verkligen blivit en mycket bättre klickare nu.
Med Logan och Pietro (ffa Logan) ligger fortfarande fokus mest på att få dom lite allmänt klicker-kloka sådär, kunna byta beteende när ett visst beteende inte längre ger utdelning, testa lite olika grejer istället för att skaffa sej en standard-repertoar och sen köra bara på den. Men med Bissen blir det mer seriös träning av olika moment. Ffa då "ligg med både hakan och svansen i golvet".

Igår så var Bissen först studsande uppspelt, men när jag körde "ligg" som första moment så lyckades han ändå få ner svansen efter att ha koncentrerat sej hårt på det i c:a trettio sekunder. Sen när han väl fått ner den en gång, så kunde han upprepa övningen ganska lätt. Efter detta körde vi apport några gånger, samt övade på kryp (som jag börjat fri-shejpa in), och då var ju svansen piskandes fram och tillbaka och pekandes på hans nacke hela tiden. Sen sa jag ligg igen - och nu tog det säkert över en minut för honom att lyckas få ner svansen. Gång på gång försökte han trycka ner den, gång på gång studsade den upp igen som om den hade en stenhård fjäder vid roten. Men när det lyckats en gång, så gick det ganska lätt ett par gånger till. Sen slutade vi för kvällen.

Sen fick jag träna med Logan och Pietro i köket istället, för Bissen vägrade att lämna badrummet. Han ville träna mera. Han är rolig den hunden... om han fick bestämma själv skulle han nog hålla på nån timma i sträck med lydnadsmomenten.

1 kommentar:

Koola Viola sa...

Det är för roligt med klickern, jag är heltokig i den också. Hailey menar jag, är heltokig i den också. ;o)