tisdag 5 januari 2010

Lydnadsträning i badrummet

Eftersom det är så satans kallt så blir det ju knappt nån mental träning utomhus, bara springa på för att hålla värmen (trots alla våra kläder). Men ikväll kom jag på den smarta idén att köra lite lydnadsträning i badrummet.

Först Bissen: Gjorde lite olika tricks, men fokus låg på att träna ligg. Det var väldigt svårt tyckte Bisse, för han var så otroligt uppspelt över att få TRÄNA tjohoo ojojoj TRÄNA igen, att det krävdes mycket stor koncentration för att sen lyckas lägga sej platt som en flundra på golvet och hålla sej still. Men han kämpade på, och mot slutet av vårt lilla pass så slängde han sej på golvet och låg sen några sekunder iaf (längre testade jag inte), och under dom sekunderna tryckte han ner både haka och svans i golvet. Jag ska jobba vidare på just det här "lägga sej helt platt trots extrem uppspelthet". Det är ju en helt annan svårighetsgrad än "lägga sej helt platt när man är i nån sorts normal sinnesstämning".
Vi körde också fotposition. Bissen brukar lätt komma lite snett, han behöver nog öva positionen såhär i en helt störningsfri miljö.

Logan tyckte tvärtom inte alls det verkade kul att köra lydnad i ett dumt badrum. Jag lyckades iaf engagera honom i lite fjärr-dirigerings-övning, sätta sej upp utan att röra baken nånting. (Eller ska man kanske säga "när-dirigering", när man står ihopklämd med hunden i ett badrum?) Jag brukar nog hjälpa honom med det genom att luta mej lite framåt samtidigt som jag säger "sitt" - den rörelsen från min sida liksom motar eventuella framåt-rörelser från hans sida. Men nu var jag duktig och stod helt stilla, och jobbade med klickern och tajming. Började att klicka för sättandet när överkroppen var på väg uppåt, innan han öht hunnit få en chans att börja röra på ändan. Sen fördröjde jag klicket mer och mer, och det blev helt rätt.

Med Pietro tänkte jag också köra lite fjärr-dirigering, men insåg snabbt att det var för hög svårighetsgrad, han kan ju knappt ett skit på lydnadsfronten. Istället kom övningen att handla om att Pietro öht skulle testa olika beteenden. I slutändan blev det spontant uppkomna tricket "tass-markera såpa-flaskan" som vi övade på. Pietro testar inte runt olika beteenden, han stannar upp och tänker istället. Jag fick verkligen lägga band på mej själv för att inte börja visa honom, fick verkligen påminna mej själv om att han faktiskt tänker och ska få tänka ifred. T ex, han lägger nosen på istället för tassen, inget klick kommer, och då funderar han i en halv eller en hel minut på vad han ska göra nu. Jag skriver "fundera" eftersom han är helt lugn, ser väldigt fokuserad ut, men ändå blick stilla. När han funderat färdigt kommer han på det, och använder tassen istället. Han är lite egen lilla Pietro... men han får jobbet gjort han också.

Jag ska nog öva såhär ganska mycket nu.

3 kommentarer:

Karoline sa...

Ha ha ha, höll på att garvar ihjäl mig när jag först läste att ni skulle träna i badrummet :)
Oj, hur stort badrum har du egentligen var det andra jag tänkte.
Vad ni är duktigt som tränar och hittar på alternativa platser nu när det är så kallt, bra!!

Skär sig hundarna på skaren??

Koola Viola sa...

Man tager vad man haver, och har man ingen plats ute så får man bereda plats inne. Mycket bra tycker jag :o)

Och vilket spännande trick att "tass-markera såpa-flaskan". Mycket som är roligt med en klicker, man hittar trick som man inte inte visste fanns. Hailey och jag har några också, som jag inte tror finns med i någon träningsbok... *skrattar*

Roligt att läsa om er träning :o)

Browneyedgirl sa...

Hej denna kalla morgon =)
Mja man går inte gärna ute...
Kram