tisdag 18 januari 2011

Sound of music

Ja det var väl en tjugo år sen jag såg den filmen, men jag har ändå nåt vagt minne av att dom väldresserade barnen i början av filmen går och säger "hej" till pappa i ålders-ordning när han kommer hem. Jag har kört strikt ordning på hundarna här hemma när det gäller tandborstning - en i taget får gå in på badrummet och få sina tänder borstade och sen en dentastix efteråt, inget fusk och ingen trängsel. Med lydnadsträning inomhus har det dock varit lite si och så.
Men nu ska jag börja köra lydnadsträning inomhus oftare; det är kul för alla hundar, och Mary behöver öva mera på "ligg med hakan i backen". Hon bjuder inte på det beteendet lika ofta längre, och jag tror det behövs mycket inomhusträning på den punkten en period om jag ska kunna komma till stadiet att jag lägger på kommando nån gång inom den närmaste framtiden. Men jag minns vad kaotiskt det blev sist jag tränade inomhus och sen borstade tänderna på hundarna; alla började tränga sej och bråka, och så blev det slagsmål. Nu ska jag köra samma strikta ordning på lydnadsträning som på tandborstning. Först Logan, sen Bisse, sen Pietro och sist Mary, och ingen får tränga sej före!
Jag gjorde så nu och tycker det funkade rätt bra, även fast det blev lite "tummen i ögat" på den allra värsta tränga-sej-före-hunden Bisse. Men är jag konsekvent med detta så borde dom snart ha lärt sej att samma sak gäller vid lydnad som vid tandborstning.

1 kommentar:

Frogprincess sa...

Är det möjligt att de tränger sig före och Vill borsta tänderna???