fredag 28 januari 2011

Träningsrapport

Mary kan "sitt" nu, och börjar väldigt ofta gå fot spontant på promenad. Så jag tänker mej att det är dags att introducera ordet "fot" också. Började säga "fot" idag när hon kom för att fotgå.
"Ligg" bjuder hon glatt på när underlaget är nån form av golv (sen kan det vara ridhus-läktare, badrum med kakel, tunnelbanans golv, men golv ska det tydligen vara i alla fall). Av nån anledning har hon dock aldrig gjort det på marken. Så jag bytte taktik. Satt i trädgården och höll en frolic i knuten näve mot backen. Detta är en ganska plågsam träningsmetod - plågsam för föraren alltså. Den går ut på att den godissugna hunden på olika sätt försöker klösa/bita upp ens näve, och då ska man bara bita ihop tänderna och stå ut. Men när hunden väl tröttnar på att böja sej ner och lägger sej platt för att fortsätta sitt klösande, då öppnar man handen. Lyckligtvis fattade Mary galoppen efter första gången, så sen räckte det att lägga näven på marken. Nu borde väl snart ligg funka på alla former av underlag, när hon väl lagt sej för godis några gånger på nåt annat än golv... sen får jag lägga på ord där också.
När det gäller apportering så älskar hon nu att springa och hämta bocken, men det funkar inte riktigt med avlämning, hon kastar den oftast på backen framför mej. Kanske dags att återvända till Canis-programmet, tänkte jag. Gav henne bocken att gå och bära under promenaden några gånger. Sen byta den mot godis när hon burit den ett tag.
Jag gjorde också ett minispår som var kanske tjugo meter långt och gick i en cirkel, som jag la när Mary satt bunden vid ett träd och såg på. Spåret hade tre pinnar i sej. Släppte lös henne, och hon sprang över första pinnen, men den andra plockade hon upp och sprang till mej med för pinnlek. Det går framåt!

Dvärghundarna fick sen gå en promenad där dom både fick springa lösa och leka, och göra lite lydandsövningar. Man kan effektivisera och låta alla tre gå fot samtidigt, springa fram mot en target samtidigt osv. :-) Blir lite kul aktivering för dom. Ingen större precision förstås, men det spelar ju ingen roll nu när jag lagt ner mina tävlingsplaner med småpluttarna.

Inga kommentarer: