fredag 7 januari 2011

Tandborstnings-kaos efter lydnadsträningen

Okej, memo to self: Kör inte lydnadsträning sent på kvällen och så tandborstning strax därefter.
Jag tränade en del lydnad på badrummet med hundarna (då jag alltså tar in en hund i taget där och tränar lite moment). Först var det bara greppa-hålla med Mary och Bisse och nosmarkeringar med Logan (Pietro stod över den gången, han bara myste vid elden). Sen tassmarkeringar, fotpositioner och lite andra tricks (då var även Pietro med).
Nu är det såhär, att tandborstningen sker i ålders-ordning, men inte lydnads-träningen. Detta pga att Bisse är så hysteriskt ivrig, så det är helt enkelt enklast att låta honom gå först. Lydnads-ordningen är därför Bisse-Logan-Pietro-Mary, medan tandborstning är Logan-Bisse-Pietro-Mary. Normalt sett inga problem att minnas för hundarna. Men nu när tandborstningen kom ganska strax efter lydnadsträningen så blev det förvirrat, och Bissen tänkte absolut att han skulle borsta först. Jag tänkte jaja, det kan han väl få. Dumt tänkt av mej, för sen sabbades liksom hela ordningen. Bissen trodde det var hans tur hela tiden, sen trodde Mary att det var hennes tur fast Pietro inte var klar, alla skulle mula in sej samtidigt på badrummet och försökte sno varandras tandborstar. När jag på nåt vis ändå lyckats borsta alla tänder, och tänkte "puh!", då började alla hanhundarna slåss med varandra. Jag lyckades bryta det hela, och nu TILL SLUT har det lugnat sej ordentligt, så jag slipper sitta med "tummen i ögat" på dom.

Okej, nu vet jag. Inte lägga lydnadsträning så nära tandborstningen så att turordningen riskerar att tappas bort. För den där turordningen är tydligen himla viktig för ordningen och redan i flocken.

6 kommentarer:

Johanna sa...

Men wow, jag visste inte att hundar kunde - eller i alla fall brukade - lägga märke till sådant.

charlotte sa...

haha ja man lär sig av sina misstag

plastbaronen sa...

Skrattade när jag läste detta! :D

Anonym sa...

Haha, jag är mest imponerad över att hundarna VILL ha tänderna borstade och inte låg och gömde sig någonstans. :D

Sofie sa...

Dina hundar slåss om att få borsta tänderna, medan min står, helt passivt med en blick som frågar varför jag vill att han ska lida. Vad klagar du för?

Jeppsson sa...

Haha, nä jag ska inte klaga! Och anledningen till att dom är så ivriga att få borsta tänderna är att dom lärt sej att det kommer en Pedigree dentastix efteråt... tydligen är dessa JÄTTEGODA (även om jag tvivlar på att dom har så stor effekt på tandsten som reklamen vill låta påskina).