tisdag 5 januari 2010

Franskt spam

Är inte det märkligt?
Nu har jag iofs glömt det allra mesta av den franska jag en gång lärde mej i skolan, men jag kunde ändå dechiffrera det franska mejl jag nyss fick såpass att jag insåg att det var en spammare som ville lura folk att skicka pengar. Men varför skriva på franska? Deras taktik är ju liksom att skicka penga-tiggar-mejl till typ en miljon slumpmässigt utvalda mottagare, och förhoppningsvis är då iaf nån promille av mottagarna så dumma att dom går på det, och så får spammaren en ansenlig summa pengar ändå.
Men så fort man skriver på ett språk som inte så många förstår (jämfört med hur många som förstår engelska är det ju trots allt rätt få människor som förstår franska, även om det är ett av världsspråken) så borde ju inkomsten genast krympa.
Weird.

1 kommentar:

Wikki Bloggkatten sa...

Spännande med ny blog... Men jag är så inarbetad med min, så jag kan inte tänka mig att flytta, tror jag.
Skönt att se seriehundarna tassa igång igen, har längtat!
TassKram Wikki & Co