onsdag 6 januari 2010

Frysande hästar

I morse när vi passerade några hästhagar sa Alexander:
- Stackars hästarna! Stå ute i den här kylan, med bara samma lilla täcke på sej som dom har redan vid fem plusgrader. Kom inte och säg att dom inte fryser!
Jag tycker faktiskt också det är konstigt. Okej, shetlandsponnysarna som bor här i närheten går ju nakna året runt, men dom får å andra sidan jordens vinterpäls. Rena Logan-lurvet. Men dom vanliga ridhästarna? Dom ser ju bara ut att ha samma små täcken i arton minus som dom har vid fem plus... precis som Alexander sa. Såhär skulle min häst se ut om vintern, om jag nånsin skaffade nån: *S*


(Men fråga mej inte varför en av hästens fötter ser ut som en barn-fot, det vet jag inte ens själv.)

5 kommentarer:

Koola Viola sa...

Det där med täcken är en hel vetenskap. Och man kan göra det precis så krångligt som man önskar, med gram hit och dit som mäter tjockleken på täcket, andasfunktioner och gud vet allt.

Jag har det okomplicerat med mina kallblod. Hästarna hemma hos mig går utan täcke året om. Fryser aldrig så länge de är torra. På vintrarna ser de ut som yllestrumpor, och till våren när de fäller all denna vinterpäls så kan tusenmiljoner (tror jag) småfåglar bygga fina och mjuka små sängar i fågelholkarna av den. Naturligt och förtjusande trevligt :o)

Veiken sa...

Jag fryser bara jag tänker på det! Det är inte heller lätt för alla djur som söker skydd för kylan i våra skogar! Ha det gott!

Frogprincess sa...

Ska man inte ta in dem när det är så pass kallat???

Karoline sa...

Vissa gör så som Koola Viola och låter hästen sätta riktigt med päls, plus att hennes hästar är av sån "ras" att dom klarar kyla bättre.

Jag har rakat min häst för att kunna jobba med henne hela vintern, om hon skulle haft all päls kvar så skulle hon bränna för mycket energi i att bara svettas så fort jag red henne. Men det här innebär att jag måste ha täcke på henne jämt, just för att hon inte ska frysa.

Så vi som har täcke på hästarna kollar gram och byter täcke efter väder och kyla. Inte så svårt egentligen.

Koola Viola sa...

Karoline - Nä, det är inte så svårt när temperaturen är konstant, som nu. Men under vår och höst, när det kan vara minusgrader på morgonen när hästarna släpps ut och plötsligt tio plusgrader mitt på dagen när solen skiner, det är då det blir krångligt. Tycker jag, då.