onsdag 9 februari 2011

Mary fogar sej

Jag, Bisse och Mary var ute och gjorde spårövningar. Jag la ett spår till Mary på bara typ femton meter, och ett till Bisse på kanske tjugofem-trettio meter. (Bisse brukar gå några hundra meter, men det här var på is, och han har aldrig spårat på så hårt och jämt underlag förut.) Sen hade jag inte pinnar som apporter utan lite olika grejer i plast och tyg. Mary fick fem apporter på den korta lilla sträckan, Bisse fick också fem stycken men det blev ju lite mer utspritt för honom.
Sen fick Mary spåra i kopplet. Hon hade egentligen ingen lust att markera nu heller, men hon fogade sej. Hon är helt enkelt inte lika GAAAAALEEEEN längre som för ett par månader sen. Kanske innebär att dom som säger att man ska vänta med spår tills hunden mognat lite har en poäng... fast iofs brukar dom ju hävda att man ska vänta tills hunden är typ ett år. (Och trots allt så hade jag ju en bra anledning att börja när hon var tio veckor redan, nämligen att styra om hennes enorma spårintresse från rådjur till människor, så jag ångrar inte att jag gjorde det.) Jag hade koppel på henne och väntade ut henne vid apporterna, men det gick att vänta ut henne nu, hon fogade sej och gjorde liggmarkeringar (även om det liksom var under protest) istället för att bara bli helt galen och börja vråla. (Det får bli plocka-upp på pinnar och liggmarkera på andra föremål... tror jag.) När hon sen hade gjort alla apporterna så släppte jag lös henne, och hon fick frispåra tillbaks dit där Bisse väntade och sen frispåra även Bissens spår. Sen var hon rätt nöjd, och jag kopplade henne vid ett träd igen.
En j-a tur att jag gymmar så mycket förresten, biceps sätts på hårda prov när man ska hålla tillbaks henne i kopplet.
Så fick Bisse köra sitt spår. Det krävde rätt mycket koncentration av honom att spåra över isen, men han klarade av det, så nästa gång jag gör spår på is kanske jag kan göra det c:a hundra meter långt eller så.
Bisse frös litegrann när han satt och väntade på sin tur, trots att han fick på sej ett extra täcke och fick sitta i en väska. Jag längtar efter våren!

1 kommentar:

Manda & Joyce sa...

Dags att börja spåra med Joyce snart. Funderar på bara personspår och skita i viltspår. Det trista är ju bara att hon inte kan bli SBCH pga öronen :(

Och ja.. Nog för att jag hellre velat ha stor hund, men jag blir ivägsläpad av lilla Noza! *S*