lördag 5 februari 2011

Värsta fyrverkeriet!

Skitkonstigt, men nyss var det några som drog av jordens fyrverkeri! Det är ju liksom ingen fyrverkeri-dag idag, men det kanske var några fulla festprissar som råkade snubbla över nåt kvarglömt batteri från nyår...
Det var inte bara själva fyrverkeriet som förvånade mej, utan också hundarnas reaktioner. Normalt sett har jag tre helt skottfasta och en som är lite rädd, det är Bisse. Nu var det Mary som blev upprörd! Började pipa och hetsa upp sej, och så rusade hon till dörren och öppnade den och sprang ut (hon kan öppna dörren genom att stå på bakbenen och ta ner handtaget med tassen). Bisse däremot blev inte alls rädd, utan hela dvärghundsgänget följde efter henne ut och sprang runt i trädgården. Jag ropade in dom igen, men Mary kom bara en bit mot mej, vände sen och sprang tillbaks ut på tomten. Då hämtade jag en kampgrej och vevade med, varpå hon kom fram till mej, och så lyfte jag upp henne i famnen och bar in henne. Väl inne var hon helstressad, vankade omkring och pep. Jag låste dörren så hon inte kunde springa ut igen, men hon ville helt klart göra det.
Har ingen aning om varför hon betedde sej sådär. Eller jo, hon kanske kände att hon var tvungen att vakta tomten mot fyrverkerier. På nyår var det en raket som åkte i riktning mot vårt sovrumsfönster (den var ju långt bort ifrån huset, men hundarna fattade nog inte det) och alla blev upprörda och skällde. Dom smällar som var nyss kom från samma riktning. Så kanske varvade hon upp för att hon kände att hon var tvungen att vakta. Jag lyckades lugna henne sen iaf genom att sitta med henne i knät.
Att Bisse inte blev rädd var ju lika konstigt, för j-ar vad det dundrade. Han brukar kunna vara rätt lugn inomhus ändå, men absolut inte vilja gå ut när det låter sådär... nu sprang han ut i trädgården och travade runt där som ingenting tills jag ropade in hundarna igen. Men även om det var konstigt var det ju kul förstås.

Inga kommentarer: