måndag 9 augusti 2010

Apocalypse now - finns det ingen "no voice-over edition"? Nähä.


Inatt såg vi Apocalypse now, mega-långa versionen. Jag tycker såhär. Filmen är värd typ 3 av 5. Det hade lätt kunnat bli 5 av 5 utan Martin Sheens voice-over.

Bitvis funkar voice-overn som en sorts "förklaringar för dom korkade i publiken". T ex såhär: Huvudpersonen Willard får reda på att Kurtz måste skjutas för att han har blivit galen. Sen träffar Willard en annan officer, Kilgore, som hans överordnade tydligen inte har nånting emot, men som ändå verkar helt flippad. Då kan man ju konstatera att det måste vara nånting mer än bara "galenskap" som gör att dom vill ha Kurtz ur vägen. Den slutsatsen är liksom inte svår att dra, om man tittar på filmen och ser vad som händer. Men utifall att publiken skulle vara extra trög eller nåt, så kommer Martin Sheens röst in och förklarar "Eftersom Kilgore var helt flippad, men mina överordnade tydligen ändå inte hade nåt emot honom, så måste det vara nånting mer än bara galenskap som gör att dom vill döda Kurtz". Åh, tack så mycket Martin Sheens voice-over, om nån i publiken helt missade att tänka själv och dra ens dom mest elementära slutsatser om det som händer på duken, så har du nu sett till att alla ändå hänger med.
Ibland funkar voice-overn istället som ren stämningsbrytare. T ex mot slutet, när Willard själv har blivit utsatt för tortyr och fått sin mördade kompis huvud kastat på sej och fått nåt sorts stockholms-syndrom på Kurtz som gjort allt detta. Han är med andra ord ganska psykiskt trasig. Och så kommer voice-overn in och börjar åter kommentera lite grejer som är helt onödiga att kommentera, med en sorts släpande oj-vad-jag-är-tuff macho-röst.

Över huvud taget kände jag bara - WTF med att hela tiden hålla på och babbla och babbla och babbla om vad som händer i filmen? Vad är det här? En sån här högläsning av bilderbok som barnprogrammen ofta bestod av när jag var liten, nån läser texten och så får man se lite bilder till? Grejen med en film är väl annars att man visar handlingen, istället för att nån läser upp den för en?

Alltså, det är ju på det stora hela en fantastiskt bra film. 5 av 5 om det inte vore för voice-overn. Men tyvärr. Nu blev den bara "ganska bra" i mitt omdöme.

Alexander tycker att min hang-up på voice-overn var konstig, han ser inte mitt enorma problem med den. Jag sa "Jaja, jag kanske gör konstiga bedömningar av filmer ibland, men det får du stå ut med när du är gift med mej. Du ska vara glad att din fru iaf inte har typisk "kvinno-smak" och försöker tvinga dej att kolla på Bridget Jones, Twilight och Sex and the City." Maken höll med om att han bör vara tacksam för detta.

2 kommentarer:

diana sa...

Han har allt tur din man :)
Svar: Tack för kommentaren. Den fick mig att tänka om och förstå.

Alltid Rött Alltid Rätt sa...

Den versionen tyckte jag var på tok för lång och seg och jag minns att jag somnade ifrån den delvis, trots att jag såg den mit t på dagen :)