söndag 15 augusti 2010

Det undermedvetna är pinsamt

Inatt drömde jag följande: Jag och Alexander var i mammas och pappas hus (samma hus där jag växte upp, dom har bott där i 34 år nu). Dom var på semester, och vi skulle passa deras katter. Vad vi hade gjort av våra jycks har jag ingen aning om. Utanför huset blev det världens oväder; först såg vi fyra stora tromber, såna där man bara sett på film och TV, glida fram över Närkeslätten längre bort. Sen började det spöregna och åska.
Plötsligt slog blixten ner i ett träd bredvid grannhuset, och sen spred sej elden till själva huset. Huset är av tegel, och det var det i drömmen också, men teglet brann som fnöske trots spöregnet. Jag och Alexander sprang ut på gatan. Ut ur det brinnande tegelhuset kom en panikslagen tonårstjej som var helt täckt av eld, t o m hennes ansikte brann. Jag ropade till henne "Kasta dej på marken och rulla runt!". Hon slängde sej på den regnvåta asfalten och rullade runt, och genast slocknade all eld, och hon var helt oskadd. Bra knep!
Jag och Alexander tänkte att vi måste stoppa elden från att sprida sej till mammas och pappas hus, och sen alla andra hus på gatan. Alexander sa "Oroa dej inte! Jag sköter det här! Jag har nämligen gått brandskydds-utbildning på jobbet!". Sen sprang han och hämtade mammas och pappas trädgårdsslang och började spruta på det brinnande grannhuset. "Det är viktigt att rikta vattnet mot lågornas bas", sa han. Jag tänkte i drömmen på hur jag, när jag var liten, brukade säga att om vårat hus nån gång började brinna så skulle pappa bara släcka elden med trädgårdsslangen (pappa är brandman). Obs att jag alltså explicit jämförde pappa och min make i drömmen... det är ju pinsamt! Hur j-a freudiansk får man vara egentligen? (:-O
Ja sen bytte iaf Alexander till en brandsläckare som han också hämtade inifrån mina föräldrars hus och sprutade lite sånt pulver på grannhuset, och efter detta var elden släckt. Det var ett stort gapande hål i tegelväggen så man kunde se rakt in i vardagsrummet, men det brann inte längre.
Och sen var drömmen slut. Som sagt, pinsamt undermedvetet jag har... även om väl denna dröm var ännu värre.

1 kommentar:

Anonym sa...

*skrattar* Vilken härlig dröm! Jag skulle inte våga skriva mina drömmar i min blogg, Men inatt drömde jag att jag parade ihop 2 gamla ex med varsin av mina gamla kollegor, för att veta var jag hade dem. Låste tydligen in dem i något big brother-liknande hus också. ^^