tisdag 3 augusti 2010

Marcus Birro tycker synd om folk

Alldeles nyligen har det börjat pratas om transsexuellas situation, t ex det faktum att lagen tvingar dom att sterilisera sej för att få tillgång till vård. Förhoppningsvis är en modernisering av lagtexten äntligen på gång - tvångssteriliseringar känns väl annars inte helt 2000-tal, liksom. (Finns en del annat i lagstiftningen som transsexuella lobbar för att ändra, läs Trollhares blogg för mer info.)

Marcus Birro är dock sur. Han tycker inte man ska diskutera transsexuellas situation, för det finns minsann andra som har det mycket värre, har han twittrat om. Grupper som Birro tycker synd om
Själv måste jag väl ändå betraktas som psykfall fortfarande, även om jag numera klarar mej utan terapi och mediciner (men jag måste ju på olika sätt anpassa mitt liv för att inte få återfall, så jag antar att jag ändå kan gå in i den kategorin). Jag kanske borde vara glad över att en så redig göteborgare med hjärtat på rätta stället tycker synd om mej, men jag vet inte jag... Det känns snarast lite obekvämt.

Frågor man kan ställa sej:
1. Birro twittrar också att fattiga, sjukskrivna, handikappade etc "inte har nån som talar för dom". Vilken planet kommer han ifrån? Svar: En planet där ovanstående grupper saknar förmåga att organisera sej i föreningar, och där ingen politiker på vänsterkanten nånsin haft nåt emot fattigdom eller tyckt det varit ett problem med sjukskrivningar.
2. Tror han att transsexuella inte samtidigt kan vara t ex fattiga, prostituerade, psykiskt sjuka eller romer?
3. Har han öht frågat exempelvis fattiga frånskilda fäder ifall dom skulle vara villiga att byta kön (och därmed få ett kön som är fel för dom, precis som en transsexuell) ifall dom därmed skulle få mer pengar och lättare att träffa barnen? Har han frågat exempelvis folk som är förlamade i benen om dom skulle vara villiga att byta kön ifall det skulle bota förlamningen? Jag har svårt att tro att sådär väldans många skulle svara "ja" faktiskt.

Pucko.

2 kommentarer:

charlotte sa...

han verkar vara ute på djupt vatten. o det känns lite kränkande att han drar upp grupper som man själv ingår i som bättree behövande

Dennis Alexis Hellström sa...

Inte kan han ta kritik heller. :(