onsdag 11 augusti 2010

En katt med alla benen amputerade

Mästerkatten Wiki skriver också om lilla Callie Mae
Det är så lätt att hojta "djurplågare!" när amerikanska veterinärer låter hundar utan framben leva, eller hundar utan bakben som får åka runt i rullstol, eller som nu då, katten utan ben alls. Men jag är inte så säker på det längre. I Sverige tar man för givet att en hund kan få fortsätta leva även om den har lite småkrämpor, så länge man ändå ser att den har livsglädje, aptit, gillar att göra saker. Borde man inte tänka likadant om amputationer? Låt djuret vara kvar så länge det ändå visar just livsglädje, intresse för lekar/aktiviteter och äter med god aptit?

Jag tror lätt man sätter etiketten "omsorg om djuren" på sin egen rädsla för det handikappade och det sjuka...

Jag läste ganska nyligen i Hundsport (eller var det Brukshunden kanske?) om nån veterinär som varit helt anti att amputera djur tidigare, hellre avlivning än amputation - men nu helt tänkt om angående att ta bort ett ben på hundar och katter, eftersom han sett med egna ögon hur glada och pigga trebenta djur kan vara.

Jag har alltid tänkt tidigare att det är värre för en hund eller katt att bli fysiskt handikappad än för en människa. Människan har ju en massa intellektuella nöjen... Men kanske är det tvärtom, eftersom hundar och katter inte ligger och ältar och tänker på hur saker och ting hade kunnat vara annorlunda. Kanske har en katt tvärtom lättare att anpassa sej till ett liv som total-amputerad än en människa.

7 kommentarer:

diana sa...

Så tänker jag med. Tror att ett djur, med rätt hjälp, kan få ett bra liv sm amputerad.

felicia sa...

Djur har en enorm livsglädje. Men de har också ont. Man får nog tänka både en och två gånger.

Ja jo det stod ju exotisk dans men jag trodde de menade dans från fjärran länder som magdans eller salsa

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Jag kan nog hålla med dig. Visst kan det se grymt ut med tvåbenta djur, men samtidigt kanske det är ett bra alternativ ibland.

Jag själv avlivar ju inte mina hundar utan en väldigt bra orsak.

En av mina hundar har "E" på ena höften vilket oftast betyder avlivning. Lyckligtvis så har rehabiliteringen kommit långt, och med rätt metod kan hunden få ett långt och smärtfritt liv - något man alltid ska eftersträva!

Like A Bad Girl Should sa...

Jag håller med!
Rolig anekdot:
En kompis har en kille som inte är från Sverige. En dag när de tittade på tv och zappar förbi ett travlopp säger han "oh, look, there's that sport where they let disabled horses comete!" var på min vännina såg ut som ett frågetecken. Det visade sig att han aldrig sett trav förut, bara galopp, och alltså antog att sulkyn var en rullstol av något slag. Vi skrattade så jävla länge.

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Sv: Vi köpte en plattform för vibrationsträning - som ska vara väldigt bra för just sånt (finns för människor också!). Vi har använt den och sett att det gett resultat. Han haltar inte alls lika mycket nu som tidigare!

Våra varianter av dessa är betydligt billigare, kanske 2-3000. Jag rekommenderar dig att testa dem, för de har en väldigt bra effekt på muskelträning när det kommer till att stabilisera höfter och annat!

charlotte sa...

antagligen har du helt rätt i dina tankar
sv:Lite rätt får jag tillstå att du har men mkt beror ju på hur det läggs fram!!

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Sv: Så lite så! :)

Det finns många bra sätt att bygga upp musklerna utan att behöva lyfta 80 kgs hantlar :P