söndag 8 augusti 2010

Låtsas-dagböcker?

Apropå skräckfilms-trenden där man låtsas att nån av huvudpersonerna filmat alltihop. När får vi se skräckromaner där man låtsas att boken är en upphittad dagbok från en av huvudpersonerna? Där man alltså försöker få boken att se ut som en dagbok, komplett med kulspetspenna-handskriven text istället för Times New Roman? Så att läsarna liksom ska känna "ojoj, det här har ju hänt på riktigt, nu sitter jag med huvudpersonens riktiga dagbok och läser, fy vad läskigt, inte påhittat utan på riktigt!". Och så låtsas man att huvudpersonen inte kunde släppa sin dagbok oavsett hur krisigt läget blev, utan fortsatte skriva saker som "NEEEEJ, nu är monstret efter mej, HJÄLP, snart kommer jag att DÖÖÖÖ" in i det sista, istället för att bara kasta block och penna och kuta.

Skulle såna böcker nånsin slå igenom? Jag tror inte det. Men vad är skillnaden mot filmer som Blair Witch Project eller Zombie Diaries?

10 kommentarer:

|| mannen som kan prata om hundar || sa...

Haha, en sån bok hade nog slagit igenom :P

Sv: Ja, man får använda stege för att få en bra överblick över hundgårdarna.

Jag funderat på att beställa riktiga flygfoton över gården, men väntar till att vi fått ordning på allt här hemma :)

Margit sa...

Du verkar vara en RIKTIG fjärilkännar du!!
Denna fjäril. visade sej på en nyinköt kolonilott, som min väninnna o hennes man köpt.
Så ser min dotter en fräril som flyger bAKOM en gradin...och den satte sig glat på hennes hand..och jag hann PRECIS ta denna bild innan den flög sin kos...
Kramiz!!!

Moa sa...

Har svårt att tänka mig att jag skulle filma mig själv om jag hade en mördare efter mig.. Men man vet ju aldrig. Något att visa barn barnen sen kanske -.-'

Wikki Bloggkatten sa...

Det är ungefär som allergi-klådan man får av det äckelsöta Twilight som till min förvååååning av somliga hjärndöda ställs på samma hylla som Anne Rice...
Suckar Wikki

Unknown sa...

Jag hade LUNGT läst en sån bok, sjukt kul koncept ju! Sen hade jag varit jättemörkrädd och gått runt och ojat mig "Det var ju så veeerkligt, liksom som en riktig dagbok. Det kändes som allt verkligen har hänt på riktigt."

Maken sa...

Handwritten horror?, för att parafrasera Alan Moore.

Jeppsson sa...

Handwritten hysterical laughter! HAHAHAHAHAHAAAAA.

diana sa...

Hmmm, det ligger något i detta. Måste funderas på. Bra idé till en bok, men frågan är som sagt om det funkar.

Mia sa...

*haha* fet chans att man sitter o skriver vidare om det händer sånt läskigt creepy people hängande efter en, nä benen på ryggen boken slängd på creepy möjligtvis o pennan förhoppningsvis projekterad in i monstrets öga :-D

Härligt att ni trivs men förstår vad du menar med träsket, ibland är det inte jättekul att bo för avsides minsann :-(

Ingen sol idag, hoppas på i morgon, eller annan dag denna månad ;-) lite mer kan vi väl få i alla fall innan sommaren tar slut!

charlotte sa...

KLART ATT DET FUNKAR. SKRIV EN!!