fredag 20 augusti 2010

Intervju med Christopher Sander från [ingenting] i DN På Stan

- Det finns ingen politisk tråd. Vi är varken röda eller blåa, vi är regnbågsbarn.
Sander blir tyst en stund. Sedan säger han plötsligt:
- Vet du vad ett människoliv kostar?
Sådant är ett samtal med Christopher Sander. Det böljar och drar iväg åt olika håll. Jag skakar på huvudet.
- De har räknat på det där. Det är en intressant sak när man räknar på trafik och på hur mycket en väg ska kosta. Ofantliga summor per meter. Då baserar man det på vad ett människoliv är värt: 200 000 kronor per år. Så mycket förlorar staten om vi dör.
Hur politisk är du?
- Alla är 100 procent politik, 100 procent ekonomi, 100 procent religion. Men jag är alldeles för relativistisk för att engagera mig i ett parti.
Ändrar du dig ofta?
- Nej, men jag ser alltid två sidor av myntet. Dessutom har det gått som en röd tråd genom hela mitt liv att vilja bygga broar snarare än att vara stolt. Att hela tiden utmana en ståndpunkt för att balansera. Men man måste också ta ställning ibland. Om man bara går runt och tar ut saker mot varandra hela tiden blir det till slut bara platt och tomt och inte värt något.

Inga kommentarer: