torsdag 10 juni 2010

Det här med arv och miljö...

(Fortsättning på "Bisse och explosionerna"). Det blir så lätt hårddraget, att antingen är det det ena eller det andra. Med Bisse är det nog snarast såhär: Han föddes med en känslighet som gör att han tar åt sej av otäcka upplevelser involverandes smällar, och väldigt lätt bygger på sej av sånt. Under årens lopp har han ju i olika sammanhang råkat ut för otäcka skott och explosioner, och för varje gång har han kanske blivit en liten aning räddare än innan. Hade han bott i en väldigt lugn miljö från början och aldrig utsatts för nånting, så kanske han aldrig hade utvecklat nån skotträdsla.
Logan däremot är född med pansar-skalle och kan råka ut för vad som helst utan att ta åt sej.

2 kommentarer:

Henrik Olsson sa...

Mina har tack och lov aldrig visat någon rädsla för smällare. Ett nyår stod jag, Debbie och valparnas pappa Baloo på balkongen och tittade på nyårsraketer när jag bodde i stan...

Märkliga vovvar :P

Carola sa...

Ja det är svårt att säga om det är hönan eller ägget som kommit först. Som jag berättat för dig är inte föräldrarna eller morföräldrarna skottberörda, rädda mm. Syskon och halvsyskon till Bisse verkar inte ha någon sådan berördhet då jag inte fått sådan info utan tvärtom.
Det viktigaste är att Bisse får rätt träning och att han ska slippa de värsta smällandet.
Sänder bamse kram till Bisse bus.
Carola & Co